Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon idé?


Sasja

Rekommendera Poster

Jag har tänkt på att starta ett litet projekt här i min lägenhet. Jag har nämligen rotat upp min gamla 4/86:a då jag tycker att denna borde kunna användas som en webbserver.

 

Men jag som kan noll om nätverk (ungefär) har lite frågor då.

 

1) Hur "kopplar" jag upp den? Har bara ett IP och den använder jag redan till min "nyare" dator, vill absolut inte påkosta mig ett extra IP-nummer för detta.

 

Och samtidigt vill jag båda datorerna ska ha kontakt med internet.

 

2) Kommer server gå slött för användarna? Jag tycker inte det då servern knappt kommer ha nå besökare.

 

3) Linux är ett måste för mig att köra på 4/86:an. Varför? Jag har hört att detta är det bästa OS:et till att köra webserver på, eller är detta bara svammel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux är ett bra val, och du lär inte få några problem med prestandan. Även en 486:a klarar av att pumpa igenom en hel del trafik.

 

Du behöver i princip göra följande: Två nätverkskort i 486:an, varav det ena kopplas mot din bredbandsanslutning. Det andra kopplas mot en hub eller switch. Det yttre interfacet (dvs mot bredbandsanslutningen) får ditt primära ip-nummer, medan det inre interfacet får t ex 192.168.0.1 som ip.

 

Sedan behöver du sätta upp NAT (Network Address Translation), mer specifikt "masquerading", som är en tillämpning av NAT. Det finns mängder med dokumentation på nätet för att göra detta, men se upp då inte all dokumentation är aktuell. Som distribution lär du behöva något som kan göras tämligen minimalt, jag skulle nog förslå Debian, som endast tar upp ett par hundra Mb i grundinstallation.

 

När du gjort detta så ger du datorn/datorerna på insidan ip-nummer som 192.168.0.2, 192.168.0.3, osv. Deras gateway skall då sättas till 192.168.0.1 . Prova först att pinga det inre interfacet på gw:n, dvs .1, sedan det yttre, och därefter någon dator utanför ditt nätverk. Om allt funkar är det bara att tuta och köra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog förslå Debian, som endast tar upp ett par hundra Mb i grundinstallation

Jag skulle nog föreslå en diskettbaserad lösning typ Freesco eller Smoothwall.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MD!

 

Var får man tag på de billigaste nätverkskorten som är funktionsduglig då?

 

Och går det inte att utesluta en hubb/switch och ersätta denna med en korsad TP-kabel eller nått?

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 23:03:54 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var får man tag på de billigaste nätverkskorten som är funktionsduglig då?

Biltema. ;)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vet inte om det är ISA-kort som gäller till en 486:a, men det bör ju vara ganska lätt att få tag på begagnade kort för en blygsam summa. Ett tips kanske skulle kunna vara att kika på lyskom i mötet "pryltorget". Se

http://webkom.lysator.liu.se/

för en web-baserad klient till diskussionssystemet. Om du inte varit utsatt för lyskom tidigare: välkommen till en ny värld! :-)

(allmän info om lyskom finns på www.lysator.liu.se/lyskom)

 

Det går att använda korsad kabel mellan det inre interfacet och datorn innanför om du bara använder en dator innanför, men du kan ha ett helt nätverk innanför som delar internetuppkoppling genom gatewayen.

[inlägget ändrat 2002-11-09 08:24:33 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns att få tag i 100-kronors-nätverskort så det blir perfekt! =)

 

Det där med den korsade kabeln. Det verkar vara den bästa idén tycker jag mig se då jag endast bara använder en dator "innanför"(?).

 

Hur kommer det att se ut?

 

Är det så här?

 

* En kabel från modemet till datorn (PII)

* En kabel från datorn (PII) till servern (4/86)

 

D.v.s. två nätverkskort i datorn och ett i servern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det blir två nätverkskort i servern (486:an), och ett i din andra dator. 486:an kommer att fungera som en router som vidarebefodrar paket från ditt inre nätverk (som endast består av en dator), till det yttre (internet).

 

Här är ett par länkar till hur man sätter upp masquerading:

 

http://www.tldp.org/HOWTO/Masquerading-Simple-HOWTO/index.html

(en kort guide som i princip endast visar de nödvändiga kommandona för att få igång det)

 

http://www.tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/index.html

(En betydligt längre text om du vill läsa mer om bakgrunden, men bli inte förskräckt av detta! Det är ganska få steg som behövs för att få igång det.)

[inlägget ändrat 2002-11-10 08:52:54 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...