Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför blir länkar korrupta?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hejsan!

 

Jag undrar varför länkar som jag skickar på saker via min "hemsida" blir korrupta?

 

Så här kan en länk se ut:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Filh%e4mtning.jpg

 

Ni ser att ordet "Filhämtning" där blir Ä utbytt mot en massa andra konstiga tecken istället för bokstaven Ä. I adressfönstret blir det alldeles korrekt, men när jag sedan ska klistra in det i ett mail eller som här. Ja, då blir det som det ser ut här ovan.

 

Klickar man sedan på länken, ja, då fungerar den inte. En 404:a visas istället. Störande!

 

Någon som har bot mot det här?

 

Jag har Windows98SE med IE6 (SP1)

 

**********************

Uppdatering:

 

Jo, här funkar länken visst ;) Men inte i mailet till mottagaren den egentligen var avsedd för. I alla fall inte när jag testade den efter att ha skickat mailet med länken.

*********************

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 17:11:44 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken fungerar alldeles utmärkt här! Fast det beror väl lite på din webbserver och webbläsare, eftersom svenska tecken inte är tillåtna (eller?) - vilket är anledningen till dina problem misstänker jag... ta bort de svenska tecknena (och eventuella blanksteg) så bör det ordna sig.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Weyland!

 

Jepp, jag konstaterade också att länken fungerade perfekt här.

 

Konstigt att min webbläsare inte skulle godkänna svenska tecken. Det är en svensk webbläsare jag har.

 

Ska prova ta bort mellanslag eller slopa svenska tecken som du föreslog.

 

 

*Poäng* Det funkade med att byta ut svenska tecken och ta bort eventuella mellanslag, eller sätta _ mellan orden istället. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 18:08:36 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...