Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt KDE 3.


Martin Sjöstrand

Rekommendera Poster

Martin Sjöstrand

Kör Linux med KDE 3.0 på min PIII 933 Mhz 256 RAM. KDE 3 är för segt för att vara roligt att använda. Programmen krashar i ny och nedan. Tar även lång tid att starta program. Windows XP ligger hästlängder före och är betydligt stabilare och snabbare. Vad krävs det egentligen för maskin för att kunna köra KDE 3.0 på Linux för att det ska gå snabbt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Sjöstrand

Vad skulle det vara för fel då? Jag har installerat Linux SuSE 8.1 från scratch.

Man fick upp en Eye-Candy-O-Meter första gången man startade. Den var satt till MAX men jag satte den till hälften. Men jag kan inte hitta den och hittar ingen information om den på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Sjöstrand

Det svaret gav ingenting tyvärr. Jag undrar fortfarande varför KDE 3 går segt som sirap på min PIII 933 Mhz 256 RAM. Där Windows XP förrut gick som rinnande vatten. Jag trodde i min enfald att Linux och ÄVEN X-skalen skulle gå smidigare på min maskin. Installationen är gjord från scratch med SuSE 8.1:s förval. Min fråga är helt enkelt om det finns något sett att snabba upp det hela på? Eller är Windows XP trots allt bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Lundström

Jag kör Slackware 8.0. Började med Linux för att jag tyckte Windows var instabilt, men sen Windows 2000 Pro och nu senast Windows XP kom så tycker jag att Windows är klart bättre än Linux på alla sett, men jag kör Linux fortfarande men mest för att konfigurera och prova. Men produktivt arbete kör jag på Windows XP Pro det klart bästa Operativsystemet idag.

Så mitt svar blir Windows XP är bättre än Linux.

 

//Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter som ett flamebait ;)

 

...men visst, de stora, lite tyngre grafiska miljöerna till Linux idag är väl generellt sett långsammare än Win32GUI - känns det i alla fall som ;)

 

--

.Wey - första gången snubben med tuffaste maskinen drog igång en enlightenmentbeta när det var som allra färskast avskräckte mig nästan helt ifrån alla grafiska miljöer i linux, hugaligen vad hemskt det var :)

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Vad krävs det egentligen för maskin för att kunna köra KDE 3.0 på Linux för att det ska gå snabbt?

 

 

Det låter kanske lite elitistiskt, men jag vågar påstå att du behöver ett KDE 3 som är kompilerat med gcc 3.2, glibc 2.3.x, binutils >2.13.90, samt ha imon-, preemptive- och O(1)-patcharna i kärnan samt köra fam. Att dessutom ha ganska aggressiva kompileringsflaggor "-O3 -mfpmath=sse -march=<din plattform>" hjälper till ganska mycket också... Dessutom är KDE 3.1 märkbart snabbare än 3.0.x.

 

Tyvärr så är ingen av de större distributionerna så aggresivt optimerade ännu, men det kommer, förhoppningsvis inom en snar framtid.. Det enda sättet just nu förutom LinuxFromScratch är att installera Gentoo unstable/testing på en ren partition och modifiera profilen att använda glibc 2.3 istället för 2.2.5, innan man bootstrappar...

 

Det är dock inget för icke-nördar, så om du tycker att det låter för bökigt så får du snällt vänta på kommande versioner av Mandrake eller SuSE istället, och hålla tummarna att dom vågar ta i lite mer i optimeringen...

 

Men jag lovar dig att resultatet är en enormt mycket snabbare desktop! Inte ens Mozilla känns seg längre ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samt ha imon-, preemptive- och O(1)-patcharna i kärnan samt köra fam.

Ja här har vi en nörd...Kul!

 

-mfpmath=sse
Vad är det ?

Skulle man inte ha någon mummel-mummel-object-preload också och kanske någon -nodebug ?

 

Det roliga med att man vill att det ska gå snabbt med KDE3.x är att det tar sån evinnerlig tid att kompilera om hela köret. Uppskattningsvis tar det i effektiv tid ca åtta timmar med en P4,2GHz. Men sen går det fort :)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Ja här har vi en nörd...Kul!

 

;-)

 

>> -mfpmath=sse

> Vad är det ?

 

Den gör så att gcc använder SSE-instruktioner istället för gamla (bakåtkompatibla med P2 och tidigare) 387-instruktioner för flyttal. Det ger en markant prestandaökning för flyttal. Man kan även använda "-mfpmath=sse,387" för att använda BÅDA FPUerna, och på köpet få tillgång till dubbelt så många processorregister, men det är fortfarande klassat som "experimental" i gcc 3.2 och rekommenderas inte. I gcc 3.3 kanske.. ;)

 

Jag KAN ha missuppfattat det hela lite, men jag tror att glibc 2.3 och binutils 2.13.90 har en finess som heter "combreloc" som är en bättre och standardiserad variant av objpreload, som bara var ett hack i väntan på att det skulle integreras på OS-nivå..

 

Det finns dock som sagt ingen dist som använder de versionerna av glibc och binutils än. glibc 2.3.2 (eller 2.3.1 med en patch) blir helt bakåtkompatibelt med 2.2.5 (2.3.0 och 2.3.1 har en bug som gjorde att statiska libraries (.a) kompilerade med 2.2.5 inte går att länka med 2.3.x), men för att utnyttja de nya finesserna måste allt kompileras om mot 2.3.. Det sköter ju dock distributionerna om, så det är inget dödliga behöver grubbla på.. ;)

 

Måste bara tillägga att det bara är C++-applikationer som blir snabbare eftersom det är där flaskhalsarna satt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alldeles nyss installerat Red Hat 8.0 på en experimentburk.

P3@866 MHz, 128 MB, 20 GB disk.

 

KDE är zzzeeeegt!

Det tar minst 10-15 sekunder att starta Mozilla eller OpenOffice Writer.

 

Warum??

När jag kollar System Load så ser det minsann inte ut att vara så svettigt..

Finns det inget botemedel?

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...