Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring mellan datorer


Haknor

Rekommendera Poster

Jag har för mig att båda har IR-port.

Det blir billigast och ganska enkelt.

Välj IR-port i AppleTalk på båda maskinerna.

Starta Fildelning på den ena och anslut till den från den andra via Väljaren.

 

SCSI är också enkelt men då måste man ju skaffa en kabel.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att båda datorerna har ethernet. Isåfall borde det ju vara en barnlek skaffa en korsad kabel och koppla ihop dem med varandra.

 

Kommer dock inte ihåg om de hade vanliga rj-45 kontakter eller inte, men du kan säkert köpa en kabel billigt på närmaste datorbutik isåfall.

 

2 min senare.... Upptäckte just att PB 5300 inte har ethernet inbyggt (det har PB 3400), däremot har PB 5300 PCMCIA-uttag så att man kan med hjälp av ett nätverkskort (kostar förvisso kanske 1.500 eller nåt) på så sätt få ethernet till datorn och på så sätt föra över filer mellan datorerna med en korsad kabel.

 

Du kan läsa mer om specifikationerna på de olika Powerböckerna här:

http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/powerbook.html

 

 

[Glömde tillägga att använda en skrivarkabel mellan de två är plågsamt långsamt, då kan det vara värt ett nätverskort att installera i PCMCI-kortplatsen - speciellt om du ska använda datorn även i framtiden och kanske vill surfa på Internet]

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 13:19:33 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nätverkskort i 5300:an med RJ 45kontakt så det är inget problem.

Hur ser jag på kablen om den är korsad??

Vilka inställningar ska göras i AppleTalk/väljaren på resp dator ?

 

Mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKEJ! Då är vi inne i matchen.

 

Nu kan jag inte säga på rak arm hur man ser om kabeln är korsad, men den brukar kallas "twisted pair" eller liknande på engelska vilket antyder att de små kablarna inne i kabeln ska vara spegelvända. Bäst är nog att be någon datafirma fixa fram en åt dig, de vet skillnaden.

 

När du sen ställer in datorerna så är det smartaste att ange två olika ip-nummer i vardera datorn i TCP/IP-inställningarna. Ett nummer för den ena och ett för den andra. Till exempel 192.168.1.1 och 192.168.1.2.

 

Sen slår man på Fildelningen (om du ska kopiera hela hårddisken så delar du den, annars delar du bara en mapp), sen är det bara att logga in via väljaren.

 

Lite enkelt uttryckt. I vissa fall så kan man vilja göra användare också, med lösenord osv. Men är det dina egna datorer så är det bara att logga in med det namn du anget i Fildelningen som ägare till datorn och ditt lösenord.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan behöva ställa om AppleTalk till Ethernet också.

 

På korsade kablar är oftast att hela kabeln, ändarna eller någon märkning gul.

Att kabeln är korsad innebär att man i ena änden kastat om ordningen på tåtarna i kontakten, precis som CyberPet skriver.

Det måste oftast vara så när man ansluter två apparater av "samma sort", dator-dator el. hub-hub el. hub-switch.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...