Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vattenkylning


HeavyMental

Rekommendera Poster

Hej

 

Nån som testat Koolance.com's EXOS External Liquid Cooling System ?

 

Har en jobbigt låda både vad gäller temp och ljud.

Har en silent(om den körs på lägsta varv) cpufläkt, men den måste gå på max för att räcka till, en fläkt nere i fronten som suger in luft, och en som blåser ut överst i lådan på baksidan. Även dessa måste jag köra på maxvarv annars kyler det inte bra nog.

Nätaggregatet har jag bytt till ett nästan ljudlöst, stod inte ut med det gamla jag hade. Grafikkortsfläkten låter inte mycket heller.

 

Men om man lägger ihop alla fläktar och surrande diskar mm så låter den alldeles för högt i min smak. och tempen ligger på runt 50 grader när jag använder datorn litegrann

 

Därför har jag funderat länge på vattenkylning, och såg den här externa så man slipper köpa en ny låda..

 

Rent allmänt, blir det mycket bättre med vattenkylt? mindre ljud, bättre kylning?

 

sen om nån har testat just produkten jag nämde vill jag gärna ha lite synpunkter på den

 

Mvh Jim

 

// Admin på lunarkonkurrenten

http://nexxuz.jensite.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt, blir det mycket bättre med vattenkylt? mindre ljud, bättre kylning?

Mycke bättre är en överdrift, men bättre blir det. Den enda ljudkällan du tar bort hel är ju processorfläkten - och det är ju vanligtvis den som låter mest.

Men du måste fortfarande kyla radiatorn på något vis, exempelvis med en fläkt.

Man kan naturligtvis nyttja en chassifläkt till detta, men kom ihåg att den fortfarande kommer låta.

Själv monterade jag ett Poseidon vattenkylningskit och det jag är mest nöjd med är processortempen. Den klättrar sällan över 53°C vid full load en längre stund. Utan vattenkylning dansade den lätt iväg över 60°C.

 

Jag vet inget om det Koolance-kit du nämnet - men det är en stor fördel om pumpen ska köras dränkt (soaked) då den låter betydligt mindre.

 

Vill du bli inspirerad kan du smurfa hit:

http://hem.hldns.com/h2o/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Fet lunarkonkurent förresten. ;)

Active Server Pages error 'ASP 0126'

 

Include file not found

 

/startsida/default.asp, line 6

 

The include file 'sites/nexxuz/startsida/includes/style.inc' was not found.

[inlägget ändrat 2002-11-08 08:00:36 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med men jag har inte den erfarenheten av vatten kylning men väl av akvaristik , har allltså sysslat en del med akvarium. Och min erfarnhet är att vatten pumparna låter en hel del, att ha ett akvarium i sovrummet är inte att rekommendera, trots att det inte låter så mycket i jämförelse med en modern dator. Själv försöker jag få bort ljudet genom att använda tysta kvalitets fläktar och placera fläktarna där de gör mest nytta och inte orsakar ljud till följ av att luftsrömmen stundsar runt i lådan. En får mig viktig detalj är hur man monterar fläktarna, sätter man fast dessa med gummi detaljer sprids inte ljudet som kan uppstå när en fläkt är taskigt balanserad eller av dålig kvalitet.

I vissa fall kan databurken fungera som en förstärkare för dessa oönskade resonanstoner. Detta gäller även hårddiskar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vått eller torrt, det är en fördel om man kan hänga upp den fritt svävande i något fjädrande,
Inte i mitt fall. Pumpen var riktigt tyst och när man stoppat ner den i tanken, skruvat åt locket och ställt tanken på en liten dämpmatta så var det tyst. Och då menar jag tyst. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...