Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook/Netscape?


svehwa

Rekommendera Poster

Jag har alltid använt mig av Outlook men funderar nu på att iställlet byta till Netscape som ju anses vara säkrare. Är det så? hur gör jag om jag skall byta? Skall jag först ta bort Outlook eller kan jag göra det efter jag installerat Netscape.

Jag har Ne 4.5 på en dataskiva, är det den sista upplagan?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Den nyaste upplagan av Netscape är 7.

Du kan ju dessutom testa Mozilla(http://www.mozilla.org) som är till viss del uppbyggd runt Netscape.

 

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt mig av Outlook men funderar nu på att iställlet byta till Netscape som ju anses vara säkrare

 

Hmmm...Trodde Outlook var ett mailprogram, och Netscape är väl en webbläsare?

 

Är det så att du vill byta ditt mailprogram från Outlook till det som finns inbyggt i Netscape?

 

Installera då Netscape, den version du vill använda, sista versionen heter 7

Men om du bara vill ha den för att köra mail i så kna du köra vilken som helst från version 4.54.

Vill du däremot använda mot nätet,så kör en nyare version.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju dessutom testa Mozilla(http://www.mozilla.org) som är till viss del uppbyggd runt Netscape.

 

Ja, fast helt tvärtom; det är Netscape som är uppbyggd runt Mozilla. Inte till viss del, utan helt och hållet. Mozilla är originalet, och finns dessutom i betydligt nyare version än Netscape; 1.2b. Netscape 7 är uppbyggd runt Mozilla 1.0. Mozilla saknar dessutom en massa Netscape-bjäfs typ AOL-IM som man lätt lever utan.

 

Hämta här: http://www.mozilla.org/

 

Mozillas mailklient är klart trevlig men vad gäller säkerhet; det finns såklart buggar även i Netscape/Mozilla. Eftersom programmen inte är lika vanliga som Outlook så exploateras dom buggarna inte lika ofta. För övrigt är det Outlook Express som drabbats av dom mest flagranta säkerhetsläckorna. Outlook 2000/XP är betydligt säkrare, särskilt om man installerat alla fixar/SP och vet vad man gör. Har själv aldrig drabbats av mailvirus trots intensivt surfande/mailande sen 1998, har använt Outlook 97/98/2000/XP hela tiden, så att hålla fingrarna i styr från obekanta bilagor är nog det viktigaste...

 

Om du tänker köra Mozilla, låt Outlook vara kvar tills du installerat Mozilla så kan du importera dina gamla Outlookmail enkelt infrån Mozilla.

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-08 09:48:30 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt mig av Outlook men funderar nu på att iställlet byta till Netscape som ju anses vara säkrare

 

Ett dilemma: Ju fler som gör som du, desto mer osäkert blir programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett dilemma: Ju fler som gör som du, desto mer osäkert blir programmet.

 

Hur kan det bli mer osäkert om det är fler som byter?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det bli mer osäkert om det är fler som byter?

 

Därför att till exempel en virus- eller trojanmakare som vill ställa till skada vill ställa till största möjliga skada. Det är inget intressant för honom/henne att göra virus eller trojaner till ett program som har cirka 2 procent av marknadsandelarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tänk om programmet folk byter till är skrivet så att det inte exekverar filer och annat? Det är en myt som gärna odlas i vissa läger att antalet buggar/säkerhetshål är direkt proportionellt mot antalet användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tänk om programmet folk byter till är skrivet så att det inte exekverar filer och annat? Det är en myt som gärna odlas i vissa läger att antalet buggar/säkerhetshål är direkt proportionellt mot antalet användare.

 

Du menar att det skulle gå att göra ett 100% buggfritt program? Visst, men utan några finnesser och fullständigt oanvändarvänligt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...