Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet i NTFS


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Jag har svårt att hitta ett bra forum för min fråga men WinXP är det närmaste jag kommer.

Hur hög blir säkerheten på mina filer i NTFS när jag ställer behörigheten i XP? Om man vill skydda sina "privata" filer och tar bort alla andra rättigheter samt arv och bara har kvar rättigheterna för sin egna profil på en mapp, hur lätt är det då för någon annan att läsa den?

Givetvis borde man kunna läsa ut datat bit för bit - men det är ju trots allt ganska omständigt..

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz (((some say im paranoid)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort alla som inte har med din mapp att göra, och sen bara har dig själv kvar med fulla rättigheter...och sen krypterar du, ja då har du en hög säkerhet.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sen krypterar du, ja då har du en hög säkerhet

Vart hittar jag knappen kryptera?? ;)

Det känns lite som med gamla double space att man tappar prestanda å grejjor. Märkvärt?

Tanken på Magic Folders har ju funnits, men det är inte en bråkdel lika effektivt då katalogen är vidöppen så länge jag jobbar i den..

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egenskaper på mappen/filen--->avancerat---> sen har du kryptera

 

Nä, du tappar ingen prestanda när du krypterar, det sker hela tiden....så det märker du inte nått av,..

 

[inlägget ändrat 2002-11-07 08:44:22 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Hihi - gröna filer. :)

 

Nog för att det tar 25 minuter att "tillämpa attribut" men nu kanske man kan våga sig på WLAN eller dela sin uppkoppling med andra i huset...

 

Hur gör ibas med krypterade diskar?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - krypterar sina mp3-or som test -hehe-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Kan ju nämnas som information att vid systemkrascher och annat strul kan göra det väldigt besvärligt att nå filerna som är krypterade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid systemkrascher och annat strul kan göra det väldigt besvärligt att nå filerna som är krypterade
Japp, jag är fullt införstådd i detta. Backupp är ett bra komplement i alla lägen..

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vid en krash är ju allt lite svårare att få tillbaka,....

 

men om du krypterar och sen exporterar du ditt "krypterings certifikat", och spar det, så borde det lösa sig...:D

 

och vips så är du en "recovery agent"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får du faktiskt ett poäng till för... Är du gud? ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Vadhän:

det är inte för intet som EFS fått smeknamnet "delayed trash can"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
men om du krypterar och sen exporterar du ditt "krypterings certifikat", och spar det, så borde det lösa sig...:D

Det här börjar bli ganska aktuellt. :/ Har du lust att förklara hur man gör det??

---

Har lyckats exportera ett certifikat nu, hur importerar man??

Fan nu sitter jag nog i skiten ändå...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 13:52:44 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det bara att dubbelklicka på det och följa trollkarlen (?)...
Trodde jag med, för då startade nån importeringsfunktion. Men inte fn hjälpte det. Får nog hänga tillbaka disken i orginaldatorn, stänga av krypteringen, flytta tillbaka, och slå på krypteringen igen.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...