Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elektronikproblem, räknare vägrar


Weyland

Rekommendera Poster

Har byggt ihop en ytterst liten knightriderkrets för sex lysdioder enligt kopplingsschemat på:

http://www.s-m-t.net (klicka på Knight Rider i vänsterspalten) men har stött på problem.

 

Efter att ha trippel och dussinkollat varenda koppling har jag fortfarande inte hittat något fel, förutom att den inte fungerar som den ska. Problemet är att den inte 'räknar fram' till nästa utgång utan bara står still på en och samma 'lampa' hela tiden.

 

Om man bryter och sedan tillför spänning till kretsen hoppar den dock fram ett steg, till nästa utgång och nästa lampa. Det känns som att detta borde indikera vart jag ska börja leta fel, men jag är värdelös på elektronik :/

 

På något sätt känns det lite som att 555:an är felkopplad eller inte fungerar (har faktiskt bytt ut den oxå bara för att vara på den säkra sidan, ingen skillnad). Jag har lite huvudbry över den där trimpoten bland annat, hur den egentligen borde kopplas (pilen i skissen, vilket ben motsvarar den på en vanlig trimpot med tre ben, varav ett förskjutet uppåt/placerat i mitten).

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-07 02:01:40 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Bygg en astabil vippa istället med diskreta komponenter. Själv har jag aldrig gillat IC-kretsar. ;)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag och elektronik ;)

 

Gnäll, funkar fortfarande inte - vände på kondingen och den började räkna finfint, jag gick å dumpade det här inlägget på eforum, återvända - å då hade den hängt sig igen! Verkar vara fel kapacitans på den där jäkeln... men 10uF står det på den (vilket iofs är lite skumt då specarna till 555:an visar upp 0.01-0.1uF-kondare till astabila vippor).

 

.gammalt. Felet var att kondaren var felvänd, jag har väl gått och förbisett vad som egentligen är minus. Minussidan på schemat är juh dit kondarens plusben ska kopplas typ, doh ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-07 02:16:02 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu fungerar den! Men den är hemskt instabil, och ändrar hastighet lite på eget bevåg :) ...trimpoten är ultrakänslig och har i princip bara ett läge som fungerar... grr :)

 

..å¨efter 5 minuters drift har den stabiliserat sig, mysko krets som självläker ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-07 02:38:50 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

NE555 är sådan. En astabil vippa med två transistorer vet du väl hur du bygger? Görbra krets. Man kan ha den till att "allt". Till och med för att koda stereo för FM.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Görbra krets
Västgötauttryck? ;)

Envisas man om att använda IC:s finns det ju bättre timer-kretsar än 555:an. Den måste väl nästan klassas som "skolkomponent" eller? :)

 

Vad ska du med nightrider-prylen till? -nyfiken*2-

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...