Just nu i M3-nätverket
Jump to content

En perfekt TV-dator

Code Red

Recommended Posts

Vill ha en dator som passar bra till TV:n. Dvs DVD-spelare, grafikkort med tv-ut och ett vanlig tv-kort som skulle kunna användas som video.

1. Vilket grafikkort? Tipset verkar vara ATI 9000 där jag helst inte vill använda monitor utan bara TV.

2. Vilket TV-kort. Drömmen skulle vara om jag kunde spela in från TV:n i divx-format

3. Vilka upplösningar och inställningar ska man ha för att få en så bra bild som möjligt när man kollar på TV. Ska köpa en ny TV men inte någon dyr då jag tänkte sikta på en projektor om nåt år.

A man without a plan is not a man...

När det gäller grafikkort med bra tv-utgång så vet jag bara ett som har kanonbild. Matrox G400 eller nån version nyare. Kortet är inte mycket hurra för annars, fint bild i 2D men inget att ha i 3D.

Men som sagt kanonbild på TV-utgången!!!

Vad det gäller de andra saker vet jag för lite om det för att uttala mig.

Lycka till med projektet.

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

Jag har ett kort som klarar att "spela in" i divx(med en fläskig processor ska tilläggas). Det heter Cinergy 600 TV och tillverkas av www.terratec.com. Här är en direktlänk till kortet på deras sida http://www.terratec.com/products/cinergy600/cinergy600_info.htm .

Min processor(1 GHz Amd Athlon) klarar inte av att "spela in" i speciellt hög upplösning om man realtidsomkodar till divx. En idé jag har är att låta datorn spela in i rawformat rakt ner till en fet hårddisk och sedan köra ett script som kodar om den inspelade filmen till divx under nätterna. Tyvärr funkade detta inget bra, min dator klarade inte av att kontinuerligt skriva så mycket till hårddisken så det blev hack i den inspelade filmen. Enligt specen till hårddisken skulle det funka... Vet inte riktigt varför det inte funkade, processorn lastades knappt alls men hela datorn blev jätteseg när jag spelade in rawformat. Disken klarar udma 5 så det borde inte varit några problem, någon som ha en idé om vad som kan vara fel?

programvaran till tv-kortet är lite småbuggig men annars helt ok kortet kommer även med en fullversion av Windvr. Med det programmet kan du spela in i Mpegformat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...