Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootar inte när jag överklockar?!


FreeMAN2

Rekommendera Poster

Hej, sitter med en 2.5 GHZ P4 och ett Aus P4S8X.

Tänkte då överklocka systemet lite men får det inte att funka.

Jag testar att höja FSBn men det klarar inte högre än 104!

Tar jag högre så botar inte datorn...

Någon som har någon erfarenhet vad jag gör för fel?

Kan det bero på PSU som bara är på 300w? Behöver jag mer W?

 

Please help!

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant - och tråkigt för dig...

 

Bara för att vara säker, det är alltså en 2,5GHz - 400MHz system bus vi pratar om?

 

Men några generaltips:

- För låg spänning på CPU'n

- För dåligt med effekt (som du själv antyder), du har väl separat 12V-matning på moderkortet? Via molex-kontakt eller "P4-kontakt" (ATX12V).

- Kan vara så att minnena inte "orkar" med i högre hastighet, ställ ned minneshastigheten så den följer "system bus" och prova.

- 25x100 i original, 25 är ju en rejält hög multiplikator, kanske är så att de inte är några "överklockningsmonster" direkt - det vet säkert någon annan än jag mer om. Men efter en kolla på http://www.overclockers.com och deras CPU-databas så har de som överklockat och lyckats bra ökat på spänningen ganska rejält.

 

/f2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det mest troliga är att du matar med för lite spänning till processorn, justera vcore i BIOS Setup - samt att du kanske redan pressar dina minnen, sänk i så fall minnesration i BIOS Setup först eller skaffa snabbare minnen.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter själv med en p4 2,4 - 533mhz och skulle vilja överklocka, jag undrar om man måste använda sig av samma vidpin trick som med celeron, alltså samman länka 2 pinnar på processorn?

jag har nämligen inte någonstans i bios att ändra på fsb. ;)

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för intressanta svar...

Visst har jag testat med att öka vcore men det blir ingen skillnad, ska testa att sänka minnes hastigheten något!

Använder p4 kontakten, och den lösning Asus har på sina kort - att koppla en vanlig strömkontakt till moderkortet...

Läste på tomshardware att dom överklocka just denna CPU till runt 3 ghz och att den just skulle VARA ett "monster" att överklocka!

Har beställt ett 350w 's PSU som ska ge lite mer effekt...

Någon annan som klockat P4S8X??

Mer förslag?

tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÅÅÅÅ vad underbart! jag fick det att FUNKA! Nu har jag den uppe i 25*120=3,0GHz!

Härligt! Det som gjorde att det funka var att jag sänkte minneshastigheten!

Känns rikitigt bra nu!Har vcore på 1,65!

Temp= ca 36 utan belastning!

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...