Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt chassi - men vilket???


Haxxe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har just köpt en Athlon 1600XP, vilken nu kyls av min 1 år gamla Thermosonic Thermoengine - den gamla varianten med "liten" fläkt. Tillsammans med 2 HD´s, ett Geforce2 mx utan fläkt (enbart fläns) i ett chassi utan plats för en 80mm fläkt för utsug bak ligger idle-tempen på (skrämmande) 56-59 grader!

 

Provade att montera en 80 mm fläkt för insug framme i chassit, men den gjorde saken bara värre, systemtempen sjönk från 32 till 30 (!) men CPU-tempen steg ett par grader... :-(

 

Ok. Jag vill ha ett nytt chassi, med iallafall möjlighet att montera en utsugs-fläkt bak. Har en bra PSU, vilken jag gärna behåller.

Vad jag vill ha är tips på ett hyffsat snyggt, inte alltför dyrt (runt 1000 kr?) miditower-chassi (helst utan PSU) med godkända kylmöjligheter. Har tittat på vissa Aopen-chassin, men de känns ändå lite begränsade...

 

Tacksam för alla tips!

 

/haxxe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle handla låda för ett par år sedan nästan så var Aopen skit, och bland de bättre märkena finns Chieftec, ligger i din prisklass...Jag har ett miditower Chieftec som jag är jätte nöjd med...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2002-11-06 14:11:54 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Aopen har ju inte ett rykte om sig som "moddarchassi", precis...

 

har tittat på Chieftec oxå, nackdelen är att de bara säljs med PSU i den butik som är intressant (köper helst inte chassi på nätet med tanke på fraktkostnaden).

 

Åandra sidan är det ju aldrig fel att ha en PSU i reserv!

 

Vilket Chieftec-chassi är det som du kör?

 

/haxxe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Aopen har ju inte ett rykte om sig som "moddarchassi", precis...

 

Jag vet inte vilka dina kriterier för ett 'moddarchassi' är, men jag är iaf väldigt nöjd med min Aopen H600A låda.

Den är enkel att öppna, har plats för 3 chassifläktar (en följer med), har 5 st löstagbara 3,5'' platser och 4 st 5,25''. Att sen passformen är bra och lådan ganska stor gör ju inte saken sämre...men som sagt har jag ju ingen aning om vad ett 'moddarchassi' skall ha för egenskaper.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

[inlägget ändrat 2002-11-06 17:16:44 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, "moddarchassin"... kanske ett dåligt uttryck, men förra gången det begav sig med chassin (ett par år sedan) så var Aopen plastiga, billiga och med risiga PSU...

 

Men då kikade man ju inte heller på samma prisklass som idag...

 

Hittade H600A på www.calmarecomputer.se , 972 kr. Ok pris eller?

 

Eminos:

 

Jag funderar på detta:

 

WX-01B-D MIDI ATX 360W BLACK, 998 Kr

 

Tack för svaren!

 

/haxxe

 

[inlägget ändrat 2002-11-06 20:56:33 av Haxxe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

972 kr. Ok pris eller?

 

Verkar helt ok! Jag bor i Finland, och jämför man med vad den kostar här så är det helt ok. (108 euro på en firma här ~ 990 kr)

 

Jag hade btw fel angående chassifläktplatserna...det finns 5 st 80-90mm plater, inte 3 som jag sa tidigare.

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag har ändrat mig och blivit Aopen-vän :-)

 

Men var sitter den 5:e fläktplatsen? I sidan eller?

 

Verkar vara bra pris! Dessutom så kan jag hämta den i butik och spara en massa frakt!

 

/haxxe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på detta:

 

WX-01B-D MIDI ATX 360W BLACK, 998 Kr

 

Då behöver du inte fundera en sekund till, det är bara att köpa det..:D

Jag gjorde så, och är hur nöjd somhelst....Det är ett mycket bra, och rymligt chassi...Kanon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke, och då har jag några burkar "nere vid mina fötter" alltså väldigt nära mig, och den gör absolut inget väsen av sig alls. Jag tycker den är mycket tyst.

I den burken är det enda som stör (och det är inte mycket) är mitt G-force korts fläkt...

 

Så PSU är inget problem....

Så om jag skulle placera burken en meter ifrån mig, så skulle jag nog inte heller höra grafikkortsfläkten heller....

 

Slutsats: Fläkten till PSU är i mitt tycke inte märkbar :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var sitter den 5:e fläktplatsen? I sidan eller?

 

2 st bak, 1 st fram och 2 st i högra sidan, framför moderkortet (sett framifrån)

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... mumsigt, men... 1618 kr inklusive momsen, samt postfrakt på 95 kr ;-)

 

Då köper jag nog samma chassi i vanlig plåt på CCS, hämtar i butik och kommer undan med halva priset!

 

/haxxe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt låter en hel del...jag har iofs inte så mycket fläktar i min låda...1 faktist bara förrutom PSU...;) så det kan vara därför den väsnas lite...men tyst kan jag inte påstå att den är...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...