Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ricardo

vinyl till datorn

Rekommendera Poster

ricardo

Hej, jag vet att man kan koppla stereon till datorns ljudkort och digitalisera LP-plattorna t exempel.- Men är det värt ? ljudmässigt alltså, kan man få någorlunda bra stereosound i slutändan? svara ni som har gjort det. Hur blev det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Andersson

Det blir självklart aldrig bättre än vad skivan är. Till viss del kan man ta bort knaster etc. Men ljudkvaliteten blir acceptabel, men förvänta dig inte CD-kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stefanowich

Jag har köpt en liten låda på http://www.teknikmagasinet.se

Skivspelarförförstärkare kallar de manicken.Jag har kopplat skivspelaren till dosan, drar sen en kabel till line in på ljudkortet. sen är det bara att köra. ljudet blir hyggligt efter att jag köpt en ny nål till spelaren. Gummit som sitter i pickuppen hade torkat:(

Man ska nog ha ett hyfsat ljudkort också för att kvaliten ska bibehållas.

När det gäller ljud tror jag på,en kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken. Har man något komponent i kedjan som inte håller måttet blir kvaliten därefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eminos
När det gäller ljud tror jag på,en kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken. Har man något komponent i kedjan som inte håller måttet blir kvaliten därefter.

Då kan väl inte ett 2000-tals ljudkort vara "svagaste länken" när man jobbar med 80-tals (?) skivspelare?...Ett normalt ljudkort bör väl duga...

Det finns oxå programvara som tar bort vissa oljud från skivinspelningar, hur bra de funkar vet jag dock inte...

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]
Då kan väl inte ett 2000-tals ljudkort vara "svagaste länken" när man jobbar med 80-tals (?) skivspelare?...

BAH!

Du var ju knappt född på 80-talet. Så du kanske inte skall uttala dig så.

Det finns dåliga ljudkort och det finns bra ljudkort både från 90- och 2000-talet

Det finns dåliga vinylspelare från 70-, 80- och 90-talet. Bra vinylspelare finns från 70-, 80- 90- och 2000-talet.

Årgången är inget som bestämmer kvaliteten på teknik. (annat än när det gäller vin, men det är ju du för ung för att dricka)

[Esc]

[inlägget ändrat 2002-11-06 14:25:46 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
belini

Det finns ett kanonprogram för det som heter Cool Edit som har en massa filtreringsfunktioner för lp ljud.

Finns en demo vet, jag det är den jag har provat.frågan är bara vart jag laddade den ifrån ?

Tyckte själv att det var för bökigt att spela in mina gamla Lp skivor många finns ju att ladda ner.

Det måste väl vara lagligt eftersom jag köpt skivan en gång i tiden Eller ?

Vore intressant att få höra lite åsikter och tankar om det.

//Belini

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thomas Tydal

> Tyckte själv att det var för bökigt

> att spela in mina gamla Lp skivor

> många finns ju att ladda ner.

> Det måste väl vara lagligt eftersom

> jag köpt skivan en gång i tiden

> Eller ?

Det är lagligt även om du inte köpt skivan. Kopiera musik och film får man göra för eget bruk. Vi betalar till och med för detta i priset på inspelningsbara cd-skivor.

http://www.tydal.nu/se/cd/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stefanowich

Håller helt med.Ljudkortet är förmodligen inte den svagaste länken, men jag har haft ljukort tidigare som förvräng ljudet på någotvis utan att jag manipulera med kortets funktioner, en som jag kallar, ren singnal. När det gäller analogt ljud så som det kommer från skivspelaren, blir den en förlust i varje kopplig man gör, har man bra skivspelare,bra nål,sjysst stärkare och ett bra ljudkort så har man grunden för ett bra resultat, beror lite på den som sitter bakom tangenterna.

"Det finns oxå programvara som tar bort vissa oljud från skivinspelningar, hur bra de funkar vet jag dock inte..."

Oljudet du menar är möjligen inte "knaster", Knaster är vanligast, damm som hamnat i skivspåret.Det bästa för att ta bort damm är således att tvätta skivan och det kan vara lite knepigt .Det fanns en bra skivtvätt som såldes på 80 talet. Om någon vet vilken jag menar och vill sälja den?

Jag köper den gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
G2P

Cool Edit 2000 från http://www.syntrillium.com

Den använder jag, fungerar utmärkt. Jag brukar ta bort de värsta knäppningarna manuellt i Cool Edit, det är inget stort problem. Lite knaster får oftast vara kvar så man får lite "retrokänsla". De automatiska filter jag testat har bara "burkat" till ljudet.

Tidsåtgång för inspelning och uppborstning: ca 1.5-2 timmar för en LP-skiva i någorlunda gott skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eminos

Men snälla, du kan inte jämföra ett modernt ljudkort (ett vanligt, som 99,9% av dataorerna har) som spelar CD skivor med en gammal analog teknik...

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Men skall det gå riktigt bra att spela in med ett ljudkort så bör du nog ha en optisk eller en rent digital ingång. De flesta ljudkort som finns på 99,9% (Citat Eminos) av alla datorer har analoga ingångar. Då spelar det väl ingen större roll vad du kopplar in till det. Det är klart att om du rippar en cd-skiva (i detta fall ljudkortet inte ens är använt) så blir ju avkodingen helt digital. Men kör du något på Line-in så är det en analog signal.

En vinylspelar till line-in eller något annat till line-in blir ingen större skillnad. Därför är ljudkortet den svagaste länken i den här kedjan.

[Esc]

[inlägget ändrat 2002-11-06 21:29:02 av [Esc]]

[inlägget ändrat 2002-11-06 21:32:25 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eminos

Men va sjutton spelar det för roll om du har optisk och digital ingång när skivspelare och skivor (LP) ändå inte kan skicka dessa signaler...en LP är ju i regel brusig (o skit)...ett vanligt ljudkort spelar inte in med så mycket brus, inte äns i närheten, som LPn spelar upp...

Så svagaste länken blir det som ger mest brus...självklart...

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

En BRA vinylspelare, en välhållen vinylplatta, till ditt ljudkort blir inte mycket brus.

En KASS vinylspelare, en repig och dammig och skev vinylplatta ger mycket brus, knaster och svaj.

Frågan var huruvida ljudkortet var den svagaste länken i kedjan. Med vinylspelare - förstärkare - ljudkort. Och har du bra grejer så blir det inte brus från vinyl.

Det lättaste sättet är att köpa skivorna på cd, eller hämta dem via lämpligt fildelningsprogram (helst då med en bitrate >= 192 kbit/s och rippat från cd.... för att allt skall bli så bra som möjligt)

Vi snackar förbi varandra... leder den här diskussionen någonstans?

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eminos

Njea, leder väl till att vi får ett svar på vad som är svagaste länken i kedjan...;) Fast det vet ju alla redan iofs...;P

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ricardo

Tack för tips! det låter som mkt möda och tveksam vinst. Jag tror jag behåller min gamla skivspelare ett tag till...

Rick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738

Där kan jag inte hålla med.

Det finns riktiga high-end vinylspelare som tillsammans med en riktigt bra förstärkare och naturligtvis en vinylplatta med riktigt bra pressning som låter betydligt bättre än ett billigt 150-kronors ljudkort. Men det kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn
Där kan jag inte hålla med.

Det finns riktiga high-end vinylspelare som tillsammans med en riktigt bra förstärkare och naturligtvis en vinylplatta med riktigt bra pressning som låter betydligt bättre än ett billigt 150-kronors ljudkort. Men det kostar.

Visst låter förmodligen analoga prylar bättre då. Men nu jämför ju du studioutrustning med clasohlson-prylar, så det blir skevt i vilket fall som helst.

Jag föredrar egentligen analogt, om man bara ser till ljudet. Men jag får dåligt samvete av att slita på vinylskivorna alltför mycket och dessutom är digitalt rejält mycket bekvämare, så för min del föredrar jag helt klart digitalt. Som tur är ger mina gamla DUX-högtalare ett varmt och skönt ljud, så det blir helt okej ändå.

Dessa ljud-diskussioner brukar alltid ha en tendens att sluta med att nån audiofil-idiot kommer och räknar upp de värsta grejerna som finns (och inbillar sig att man ska tro att han har dem och dessutom bli imponerad). Jag har dock inte sett nån än i den här tråden, men det kommer väl. ;)

Åter till den ursprungliga frågan:

när det gäller vanliga standardkonsumentgrejer så tror jag faktiskt inte att det är varken (vinyl)skivan, skivspelaren eller ljudkortet som är den svaga länken, utan förstärkaren och högtalarna i kombination. Om man bara ska se till inspelningskvalitet så tror jag att ljudkortet är det som fördärvar mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...