Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia ADSL på 2 Datorer!?


Nginco

Rekommendera Poster

Hej, jag vill veta om det finns något smidigt sätt att få min adsl upkoppling att fungera på båda mina datorer samtidigt.

Jag har winXP på båda burkarna, samt en hub om detta behövs.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut smidigaste är att köpa en router, till exempel en D-Link 604 som förmodligen är den mest prisvärda i dagens läge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket prisvärt alternativ är också att ta en gammal dator och sätta i två nätverkskort. I kombination med fli4l (http://www.fli4l.de/) kan man sen snabbt få en mycket billig router. Detta gör att de inkopplade datorerna är oberoende av varandra.

 

För att få en "gratis" lösning krävs alltså att man har en tredje burk stående, att man har två nätverkskort till den och en hub eller switch.

 

Självklart har inte alla detta men för att ge ett exempel räcker det med:

 

1 st 66MHz pentium dator med 8-20 MB ram (ingen CD/HD/skärm)

2 st ISA nätverkskort

1 st floppydisk

Kostnaden för detta understiger 400kr. Och många skänker nog prylarna mot att man hämtar dem ur deras garderob ;-)

 

 

Fli4l är i och för sig linuxbaserad men inga kunskaper i linux krävs för att få igång det. Dock måste man mata in sina uppgifter mm)

 

Lycka till!

 

 

Ps. Denna lösning fungerar fint via Telenordia ADSL. Har ej testat Telia.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte vill köpa en router (kostar strax under 1000 lappen för de billigaste) så kan du köpa ett extra nätverkskort och stoppa i den ena pc:n och dela nätverket från den. (detta kräver då att pc:n med två nätverksort är på för att du skall kunna använda internet på pc nr 2)

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...