Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ljudlig fläkt


ricardo

Rekommendera Poster

Hej! Har en datorlåda på 300W som fungerar OK men fläkten låter för högt med en hög ton som skär igenom <trumhinnorna>. Kan man byta ut fläkten? är det ngt särskilt man behöver tänka på? Det kliar i fingrarna på att skruva isär nätdelen och få slut på oväsendet.

Tacksam för tips

Rick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan byta fläkten i nätdelen, men det är inte att rekommendera! Köp en ny nätdel istället.

Är du säker på att det är nätdelen, och inte processorfläkten, som låter?

 

/haxxe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så säker man kan vara. Jag kan inte stänga av Athlons fläkt och stänga av nätdelens fläkt utan att stänga rubbet låter lite krångligt.

Tack för ditt inlägg.

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen bytt fläkt i 2-3 nätagg utan några som helst problem. Tänkvärt är dock att ha en separat chassifläkt så nätagget slipper bli så varmt som det annars kan bli.

Ta 3 st 80 mm 12dB-fläktar ifrån http://www.gtek.net och sätt en i nätagget, en som utblås ur chassit, och en som insug. Tyst å svart. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tips. det verkar som fläkten är inhyst i aggregat liksom "tills döden skiljer dem åt". Å andra sidan la jag märke till att när jag tog kabelbunten fr aggregatet och tvingade den åt sidan (uppåt) så försvann oljudet fr fläkten och när jag böjde tillbaks densamma kom oväsendet åter. Alltså har jag satt in en plastkil under kabelbunten så att den oljudet är borta (!!) jag tänker inte forska vidare i detta för det låter för mysko.

Tack för tipsen iallafall

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...