Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Super AudioCD ???

Zero1

Recommended Posts

Tjenis.

Kan någon förklara vad det är för typ av Cd (Super AudioCD). Får man in mer musik på en vanligt 700MB cd, går den att kör i vanligt stereo. Alltså vad är det för något...Är det lönt att bränna sådan typ av cd?

Vad har du för brännare/brännarprogram som kan bränna en SACD (Super Audio CD)? En sådan skiva går inte spela i en vanlig CD-spelare. Krävs en spelare med den tekniken. Och det ryms inte mer i en sådan än vanlig CD. Det är ett vidareutvecklat system med högre återgivningskvalité.

CJ Björkdahl

En SuperAudioCD är inget annat än en DVD-skiva. Så skall du lyckas att bränna en SACD så måste du ha en DVD-brännare. Jag tror inte Sony/Philips har släppt specen för att folk skall kunna bränna SACD på egen hand.. Är säkert kopieringsskyddade oxå.. (Skulle vara konstigt annars) Vill du veta mer om SACD så hittade jag en hyfsad länk:

http://www.daisy-laser.com/tech3.htm

MVH

pedagogen

CJ Björkdahl

Ville bara påpeka att skulle man mot förmodan lyckas få tag i en SACD-programvara, så skulle man kanske kunna bränna en "singel" på en vanlig CD-brännare. Två-tre låtar borde få plats på en CD-R.

MVH

pedagogen

En SACD fungerar som en hybrid-cd och går att spela i en vanlig cd-spelare. Den del av skivan som läses av en cd-spelare innehåller ljud av normal cd-kvalitet. Vill man, som du nämner, ha den högre återgivningskvalitén måste man dock ha en SACD-spelare.

Ett litet klarläggande. Alla SACD är inte hybrid-CD. Det finns en hel del SACD som är bara SACD. Numera tror jag de flesta SACD´s görs som hybrider.

För att utnyttja det överhuvudtaget så måste man ju ha "orginalet" som man tänker bränna i den höga kvaliteten annars är det ju ingen mening...och för att få det så måste man typ spela in låtar själv med något proffsigt ljudkort o grejer för att sedan bränna det "okomprimerat" på SACD...

Lr är jag helt ute o cyklar?

/Eminos - hatar skolans tangentbord

CJ Björkdahl

Ungefär som Eminos beskriver ligger det till. Ärligt talat vet jag inte riktigt varför de utmärkta "gamla vanliga" CD-skivorna inte längre duger.. Kom ihåg att det bara vara några år sedan vi höll på och trasslade med brusiga kassettband..

MVH

pedagogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...