Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Domännamn


brorsan

Rekommendera Poster

Hej! Är lite sugen på att regga en .com-domän men har aldrig reggat en domän tidigare, så jag har en hel del frågor. Kan tillägga att jag sökt igenom eforum och på nätet men inte hittat svar på dessa frågor. Och garva inte åt att en del frågor kan verka dumma, har som sagt aldrig gjort detta förrut :)

 

1. Jag har inget kreditkort, så jag skulle behöva ett svenskt företag som antingen kan fakturera eller tar BG/PG el. liknande, någon som har något bra tips? Ju billigare, desto bättre.. :)

 

2. Jag vill att domännamnet ska peka på min IP-adress, och att det ska gå att ändra denna pekning ifall mitt IP ändras. Alltså inga webhotell. Som jag fattat kräver det att man har tillgång till DNS'erna som sköter pekningen, och det låter ju inte så troligt att man ska få.. :)

 

3. Jag vill kunna skapa underdomänder, typ www.mitt-domännamn.com och ftp.mitt-domännamn.com osv, kräver det att jag sätter upp en egen DNS (Om det går övht)?

 

4. Hur funkar det med personuppgifter, kalla mig paranoid, men jag gillar inte att ge ut telefonnr, hemadress osv för en registrering, men det kanske krävs?

 

5. Hur funkar det med mail-adresser? Jag kan med fördel sätta upp en egen mail-server om det behövs... Jag vill alltså själv kunna skapa email-adresser av typen namn@min-domän.com

 

 

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge grundliga svar på min frågor :)

____________________

.:brorsan:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vet inget direkt som fakturerar men kolla domaininfo.se det kanske fakturerar.

 

2. Du måste ha tillgång till 2 DNS servers när du registrera ditt domännamn, om du inte har det så kan man oftast köpa denna tjänst (utgifter). Vilket garanterat inte kommer tillåta uppdatering av DNS recordet stup ikvarten. Ditt alternativ blir typ Dyndns.org där man kan koppla ett dynamiskt ip till ett domännamn.

 

3. Går jättebra om du har tillgång till DNSservern, eller använder dyndns.org

 

4. Paranoid, bit i det sura äpplet och lämna ut uppgifterna eller var utan en domän.

 

5. Som sagt har du tillgång till en DNS eller en tjänst från dyndns.org är det inget problem.

 

Men som sagt, utan kreditkort står du dig kort på nätet. Det är det vanligaste betalningssättet över nätet, fråga någon som har om de vill betala för dig, säkert många som ställer upp mot en liten avgift :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har inget kreditkort, så jag skulle behöva ett svenskt företag som antingen kan fakturera eller tar BG/PG el. liknande, någon som har något bra tips? Ju billigare, desto bättre.. :)

 

På www.olzzon.com kan du betla via faktura (postgiro). Finns å andra sidan inte så många domäner att välja på.

 

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra om de priserna är inkl eller exkl moms. Det verkar ju rikta sig till privatpersoner, men det framgår ju inte helt tydligt. Någon som vet?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Susanne Östh

Om du menar mitt tips så är det inklusive moms. Det var det när jag registerade. Det var ju snart för ett år sedan. Men jag tror inte de har ändrat på det. Det enda dom har ändrat på är att de inte saluför min domännamn längre (.st)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har kollat på det där, men tycker det är lite dyrt... såg att godaddy tog ~$10 ($20 för anonym registrering) per år, så jag ska nog tjata lite på min bror så jag får låna hans kreditkort.. :) Tack ändå!

____________________

.:brorsan:.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag reggat, det blev http://www.godaddy.com :) $8.95 för registreringen och $10 för anonym :)

Har bara forwarding tills båda DNSerna på skolans dataförening är igång... sen blir det "riktigt" :)

____________________

/brorsan

www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...