Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ajdå! PC-PAJ


Anp

Rekommendera Poster

(Tur att man har två burkar)

 

Min ordinare dator har helt kaikat ur.

Den hade varit igång i några dygn när den började ge föbjudna åtgärder i Explorer.exe och dylikt.

Jag försökte stänga ner den, men den hängde sig naturligtvis, jag dödade den med knappen.

 

När jag nu skall starta den igen så tvärvägrar den.

Diskett- och hdd-lampa lyser hela tiden och skärmen får ingen signal.

Jag har ryckt ut fläktar, cd-läsare, hårddiskar, floppy och cpu-fläkt.

Nätdelsfläkten snurrar. Man hör ett svagt väsande pip högt upp i registret (höga B) och jag tycker mig känna att det kommer från nätdelen, men jag är inte helt säker.

 

Utan diskar och cd så startar den i nästan samtliga fall.

Men stoppar jag i en hd så börjar bara hd-lampan att lysa, den börjar inte ens rotera, utom vid ett tillfälle. Då startade hela maskinen upp. Jag stängde ner och stoppade i en disk till; tvärdöd. Ryckte ut disken igen, fortfarande tvärdöd..

 

Jag hittar ingen gemensam nämnare, men det närmaste jag kan komma är att nätdelen har gett sig.

Finns det nån som känner igen symptomen?

 

Asus CUSL-2

Intel P3 800 MHz

3 x 128 MB PC133

Soundblaster Live 5.1

Netgear FA-310 TX

Adaptec 19160

Creative Geforce2 MX

Seagate Barracuda IV 60 GB

IBM 40 GB

TEAC CD (scsi)

LS-120

+ 2 chassifläktar (fanken vad bröte man har i burken då ;)

 

Nätdelen följde med Chieftec-chassit(Q Technology)

 

-- tillägg:

Efter lite experimenterande så verkar det som att kan inte får vara för snabb med att starta datorn efter att man har stängt av den.

Om jag väntar en stund så kan jag få igång den med bägge diskarna.

 

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 18:20:43 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Disken som du pluggar i när datorn stendör. Vilken är det? IBM:arn?

 

Du vet, IBM-diskar är fruktade för att krascha. Jag kan vara ute och cykla, men det är kanske den som lagt av. Konstigt förstås att hela datorn dör då. *grubbla* Prova att köra den disken ensam, jag menar den disken datorn stendör när du pluggar in samtidigt som du har den andra inkopplad.

 

Du skriver också att nätagget ger ifrån sig ett pipande läte. Har du inget liggande som du kan prova med?

 

 

---

/Stefan Eklinder -spekulerar

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 19:19:53 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Man hör ett svagt väsande pip högt upp i registret (höga B) och jag tycker mig känna att det kommer från nätdelen, men jag är inte helt säker"

 

Låter som nätdelen eller en spänningsregulator på moderkortet har gett upp. Det du beskriver är precis sånt.. 1) Skaffa nytt nätagg 2) Skaffa nytt moderkort.

 

Som vi alla vet lönar det sig inte att laga "datagrejer".. (Om man inte klarar det själv, dvs.)

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter faktiskt på strulburken och skriver detta just nu.

Har man väl fått igång den så verkar allt snurra. Tempen är ok, trots att jag kör SETI :)

 

Nytt aggro är väl inga bekymmer. Har tyvärr inget som ligger och skräpar just nu.

 

Nytt moderkort innebär väl lite mer jobb.. klarar man sig utan ominstallation av Windows 2000?

Måste det till en ny cpu också isf?

Kanske skall skaffa Athlon istället..? Asch, vi provar med nätdelen först.

 

Glömde påpeka; IBM-disken är ingen GXP, den är från innan den tiden.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 19:45:37 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt moderkort innebär väl lite mer jobb.. klarar man sig utan ominstallation av Windows 2000?

Vet inte riktigt med Windows 2000, jag bytte moderkort och CPU på min burk med Win98 och WinXP på hårddisken.

Win98 installerade 100 nya prylar men fungerade efter det.

WinXP däremot protesterade ganska så direkt -> krävdes ominstallation.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 2000 och XP går att skifta moderkort på, men med lite förberedelser slipper man blåskärmen som kräver en reparation.

 

Har moderkortet en annan diskkontroller för systemdisken måste man installera drivrutinerna till den nya kontrollen innan man byter moderkort. Det är ungefär allt :)

 

Resten brukar lösa sig, men det är rekommenderat att köra Microsoft Sysprep när man byter moderkort oxå (kör det, stäng av, byt kort, starta) så att all hårdvara verkligen omdetekteras korrekt.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...