Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg


Mathias G

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man stänger av brandväggen på en Netgear RT 311. Brandväggen i själva routern allså. Man kan ju bara sätta en maskin som DMZ

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(nu gissar jag lite då jag inte orkar leta upp info om RT311 - men jag antar att det är en hemmabredbandsdelare med en WAN-port och eventuellt en inbyggd switch på LAN-sidan - å den gör som sig bör NAT)

 

Anledningen att du bara kan sätta en maskin som DMZ är väl att 'brandväggen' egentligen är en NAT-router? Dvs den tar bara emot en ip-adress, punkt slut. Köp en switch?

 

Eller, om den har inbyggd switch, anslut ditt bredband till switchen istället för wanporten. Kräver förstås att du får flera ip-adresser ifrån din leverantör (a la BBB).

 

Kort sagt, NAT innebär att du delar en ip-adress på en massa datorer, vilket är den största anledningen att alls skaffa en sådan apparat - en switch är juh mycket billigare och mycket snabbare.

 

Så det som du kallar brandvägg är egentligen nätöversättning - det går inte att trolla fram flera ip-adresser från en ip-adress, därför som NAT 'uppfanns' i princip. Fördelen med NAT är juh då att dina datorer innanför NAT-routern blir i princip osynliga på internet - vilket du verkar ha upptäckt inte alltid är så roligt ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...