Just nu i M3-nätverket
Jump to content

how about a loadtest?

gondor lias

Recommended Posts

The page cannot be displayed

There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

--------------------------------------------------------------------------------

Please try the following:

Open the eforum.idg.se home page, and then look for links to the information you want.

Click the Refresh button, or try again later.

HTTP Error 500-13 - Server too busy

Internet Information Services

--------------------------------------------------------------------------------

Technical Information (for support personnel)

Background:

The request cannot be processed at this time. The amount of traffic exceeds the Web site's configured capacity.

More information:

Microsoft Support

det räcker inte med att skylla allt på ASP. Det går faktiskt att tuna webbsiter och andra applikationer så de gör bättre ifrån sig prestandamässigt. Något som många missar idag.

*Ville bara späka lite*

Ett lysande exempel på vad som händer när man kör ASP..........

Löjlig kommentar, du menar att server fel aldrig sker med PHP eller nåt annat "språk" ?

Jag har då sett ett otal php errors när jag surfat runt.

Men bara man kör apache/php eller nåt annat icke ms så skriver sig sidorna själv eller hur ?

Dessutom blir de optimerade utan att man behöver anstränga sig och kör man dessutom på Linux så vet ju alla att en gammal processor blir som ny och minnerna dubblerar sig själva helt automatiskt.

;)

[inlägget ändrat 2002-11-05 16:31:30 av XyZz]

Jag skyller inte allt på ASP. Givetvis kan servern vara underdimensionerad. Mer minne och fler och snabbare CPUer.

Sen gör det inget om applikationen är optimerad och byggd "som man ska". Alltför ofta ser man ASP-filer som är flera tusen rader långa och dessutom 10-15 inlcudes på vardera 100 rader kod....

Nu tror jag iofs att Erik är duktig så den biten tror jag inte är något problem.

En fråga till Erik ; Vilken databas kör ni Eforum på?

Löjlig kommentar, du menar att server fel aldrig sker med PHP eller nåt annat "språk" ?

Visst kan det, men man ju ha det så sällan som möjligt....

Men bara man kör apache/php eller nåt annat icke ms så skriver sig sidorna själv eller hur ?

Självklart inte. Jag har inget emot IIS och ASP fungerar förträffligt för mindre siter och är hyffsat enkelt att lära sig.

Tyvärr har jag alldeles för ofta märkt prestandaproblem med ASP (ASP.NET kan vara bättre, har aldrig jobbat med det).

Appache och PHP har jag heller ingen större erfarenhet av, det är också en massa kodbankande.

[inlägget ändrat 2002-11-05 16:33:26 av Mr Andersson]

En fråga till Erik ; Vilken databas kör ni Eforum på?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=317986#318037

Almir - ...

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

Erik Junesjö

Hej!

En av webbservrarna har problem med ramminnet. Vi har skickat efter nya och undertiden så får vi starta om den när den dyker.

Vi kör med sqlserver 2000.

/Erik

[inlägget ändrat 2002-11-05 16:42:44 av Erik Junesjö]

Mindre sajter ? www.microsoft.com har alltid körts på IIS och är en av världens mest belastade sajter.

Det verkar inte riktigt som du vet vad du pratar om trots vad det står i din lilla resumé.

Vad föreslår du då, alltså inte Apache och inte IIS tydligen, vad ska man köra på ?

Erik Junesjö
Det verkar inte riktigt som du vet vad du pratar om trots vad det står i din lilla resumé.

Vänligen tona ned den bitska tonen.

/Erik

och en gammal pentium 166 delar sig själv och sätter upp sig i ett kluster och automatiskt via nätverket bygger upp en lastbalanserare som utan problem konfigurerar sig optimalt och i sin tur anmäler sig hos akamai och dessutom optimerar lite i dns som tillägg utförs även optimering av all kod som stoppas in i systemet till en början, när allt är implementerat och klart skrivs koden av sig själv helt optimalt och utan buggar. Allt detta genom att bara installera linux med default inställningar.

Är det sant? Kördes inte även delar av microsoft.com på BSD ett bra tag? (nej, jag menar inte hotmail)

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

Du läser inte vad jag skriver. IIS är en utmärkt webserver, inget snack om det. Jag utvecklar själv i ColdFusion därför jag anser det vara ett effektivare "språk" än VBscript. Hittills inga problem alls. Jag har konverterat siter jag hade i ASP till CF och dessa upplevs som betydligt snabbare.

Jag vet vad jag pratar om, men jag kan tyvärr inte göra något åt att du råkar älska ASP. Ledsen att trampa dig på tårna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...