Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dumpning av fysiskt minne...

DaveW

Recommended Posts

En dator med win 2000 Pro får med jämna mellanrum Dumpning av fysiskt minne och får blå skärm med vit text och står och tuggar.

Vad beror det på? Varför gör den det? Hur slipper man det?

Panik!

Dumpning av fysiskt minne sker när något allvarligt fel har skett i datorn. Anledningen till att minnet dumpas är att det skall finnas en möjlighet för tekniker att spåra upp vad som kan ha orsakat felet genom att titta på dumpen.

Henrik Jacobsson

vore bra att lite mera kött på bena... nämligen vad har du för Pc konfig.. som CPU, minne, moderkort, osv.

En sak är att om du har 2st minnes moduler som är av olika fabrikat alt 1st är trasigt så kan detta hända...

men händer detta även efter en ominstallation av Windows ?

Det verkar som att det är löst.

Jag for dit med nya minnen men då märkte jag att fläkten till CPU´n va hur dammig som helst. Den gick knappt runt. (AMD...).

Vi har dammsugit datorn och hitills fungerar det bra.

TACK

Tur! Du ska vara glad att inte processorn brunnit upp då! AMD är otroligt beroende av sin kylning. Du har väl sett filmen på internet där dom testar vad som händer om man helt plockar bort kylninger från en AMD, PIII och P4? PIII:an hänger sig men är hel, P4:an går ner i hastighet så mycket som behövs, AMD brinner upp inom några sekunder!

Jo jag har sett den.

Därför säljer jag aldrig AMD. MÅ hända att man får mera för pengarna men det är inte alltid det är värt det...

Borde vara som standard i BIOS att den skall varna vid för låga varvtal/hög värme.

Jo, fast hur ofta trillar kylflänsen av processorn? Det är rätt stor skillnad på en fläkt som stannar och en fläns som plockas bort ;p

AMDn lär krascha långt innan den brinner upp om fläkten stannar - flänsen och lådan torde leda bort tillräckligt med värme för att hålla den vid liv tills detta upptäcks?

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

Borde vara som standard i BIOS att den skall varna vid för låga varvtal/hög värme.

Det har det nog varit i alla moderkort jag köpt hittills, AMD som Intel-avsedda (nåja, sedan ett par år tillbaka i alla fall). Fast jag köper juh bara entusiastmärken såsom abit, asus och soltek ;p

--

.Wey

Nej, jag menar att detta varit aktiverat som standard när korten lyfts ur retailkartongerna :)

Undrar om det inte är lite olika beroende på tillverkare? Soltek verkar fokusera på sitt skydd mot överhettning på AMD-plattformen...

--

.Wey

I den film som Tom´s hardware gjorde hade moderkortet INTE överhettningsskydd. Det har dom dessutom erkänt från Tom´s hardware. Dom var inte heller medvetna om detta. Det är numera ett krav från AMD för certifiering av moderkort att det åtminstone finns stöd för ett överhettningsskydd. Kolla på deras hemsida får ni se. Två överhettningsskydd finns, dels inbyggt i Athlon XP processorerna samt dels i moderkortet som tex Asus COP. Soltek har ngt liknande mfl.(http://www.asusemag.com.tw/tech/ch5/ch5-1.htm)

I alla fall där det finns sekundärt överhettningsskydd är detta påslaget som standard i BIOS, i vissa fall finns även mjukvara där du kan reglera inställningarna.

Inse faktum, AMD säljer processorer som ger bra mycket mer prestanda för pengarna än Intel. Och dom brinner INTE upp, det är en skröna. Det vanligaste felet är att CPU fläkten är monterad felaktigt eller inte rätt monterad. Sälj AMD och börja tjäna lite pengar :)

Com si com sa

För egen del måste jag säga att jag vi har slutat sälja AMD till alla företagskunder pga av problem med dålig stabilitet. Det vi har tjänat på att sälja AMD har kostat oss mera i slutändan i form av missnöjda kunder. Vi har provat flera olika fabrikat på moderkort, grafik, LAN m.m. Givetvis med senaste drivrutinerna. Vi har tröttnat och säljer numera mest intel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...