Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operationen måste använda en fråga som kan uppdate


Digit

Rekommendera Poster

Jag kan ansluta till en databas(access, office2k) och "selecta" ur den. Men jag kan inte "inserta" till den för då får jag felmedelandet "Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras". SQL sattsen är det inget fel på för jag har använt exakt samma satts hos en kompis.

Jag använder mig av c#(men har även provat i VB.net) för att utföra mina åtgärder. Men felet ligger nog troligtvis i min dator eftersom det funkar hos en kompis.

Hjälp!? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databasen skall inte bara vara skrivbar.

 

Användaren ASPNET eller vad han heter måste ha fullständiga rättigheter på filen och i katalogen där databasen ligger.

 

Har han det så är rättigheterna okej. Och då skall det fungera, annars har du något problem med ASP.NET's rättigheter.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat att ge ASPNET användaren administratör rättigheter men det verkar inte hjälpa. Jag har även försökt att hitt några inställningar för .net men jag hittar inga som berör användare eller filer/mapar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har du satt rättigheterna PÅ filen?

 

Alltås välj fil->högerklicka->security. och där så skall ASPNET användaren har fulla rättigheter?

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på win xp(ntfs) med iis 5.1 och där kan jag inte hitta denna inställning :(

 

Jag är mkt tacksam för att du hjälper mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inställningen simple sharing aktiverad (påfund från MS)...

 

Gå till din vanlig Windows Explorer, välj Tools->Folder options->View

 

leta upp 'Use simple file sharing' bland checkboxarna (i slutet av listan) och bocka av den så kommer security att dyka upp sedan när du högerklickar på filen.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...