Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

P4 eller AMD XP? (igen)


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan igen=)

samma fråga igen P4 eller AMD XP? jag tyckte att de spåra ut lite förra gången,.. Den processorn som har mest "röster" på sig den köper jag!

så vill hellst ha så många svara från olika "snubbar" =) skriv bara vilken ni tycker är bäst! tack för de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Otroligt vetenskapligt!

 

Jag blir bra förvånad om du får några svar alls denna gång för är det något som jag har märkt på detta forum så är det att om det är något som är värre pollfrågor så är det korspostning. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga som kan hjälpa dig med din beslutsångest:

 

har du pengar, eller inte så mycket pengar?

 

- har du pengar köper du båda och skulle förmodligen inte skriva en massa inlägg här.

 

- har du lite pengar, köp XP, klart bäst valuta/pengarna.

 

 

 

ursäkta min sarkasm, men denna fråga har ältats om och om igen, i evigheter och jag börjar tröttna ganska ordentligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo jag vet pojkar.. men har lixom lite bestulångest, vet ju inte vilken jag ska ta, vilken som är bäst för "framtiden"!!!

tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att, om man inte håller på och överklockar, så är det hugget som stucket vilken du tar. Dom två mer eller mindre jämförbara som finns nu är ju P4 2,4Ghz och Athlon XP 2400.

 

Jag hade det valet att göra nu, och jag valde 2400 (tvekade ett tag eftersom den inte fanns och få tag på, men märkte att P4 2.4 var lika svår att få tag på) eftersom jag är van vid AMD nu och kanske lite för att stödja en konkurrent till Intel, som gärna får storhetsvansinne när dom är herre på täppan ;)

 

Jag vet inte om nån av dom är säkrare för framtiden, ett halvår efter du köpt moderkort och processor, så har det kommit ut nyare och bättre saker, vare sig det gäller Intel eller AMD, och man måste byta moderkort iaf.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutsångets, såpass... :)

 

...själv har jag alltid valt det som varit mest prisvärt, har hittills avhandlat både en AMD K7 och nu en Intel P4. Personligen anser jag att AMD inte kommer att ha så mycket att komma med inom prestandakriget före nästa generation, då jag hoppas att dom återtar täten! (då det blir dags för mig att uppgradera igen ;)

 

Men i dagsläget skulle jag inte köpa en processor för över 2000-2500kr till att börja med, förmodligen skulle jag satsa på en under 2000 och undersöka klockningsmöjligheterna för att få upp den i prestanda motsvarande 5-6000kr ;)

 

Vilken som är bäst för framtiden är lite svårt att avgöra, du får nog gå på känsla... stabil intelplattform, eller rebellisk och icke-majoritetisk AMD-plattform. Det senare tenderar att locka även mig, som den amigafanatiker jag fortfarande är... men i det här fallet, en billig P4 och ett bra moderkort - en bra investering, tröttnar du å dem är det bara att meka lite i BIOS och kanske klocka upp den 500-1000MHz med några knapptryckningar.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Övriga kommentarer hörs inte eftersom Dual G4 1.25 GHz låter som tre Boeing 747 vid start! :)

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övriga kommentarer hörs inte eftersom Dual G4 1.25 GHz låter som tre Boeing 747 vid start! :)

 

Det fixar Jobs tills nästa Macmässa...

Jag tror att det är i Januari

 

(han trodde nog att all personalen på Cape Kennedy behövde bättre navigerins system

och resonerade väl så här... "Dom är ju vana vid buller... så OK vi kör med dom gamla fläktarna i alla fall )

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 01:20:12 av Ronny.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt inne på Siba i går och fick syn på en Dual G4 och blev nyfiken på det där med att de skulle väsnas så. Jag böjde mig fram mot burken och konstaterade att för att vara en Mac så låter den mycket. Men för en PC-användare är det inget nytt - de flesta av oss har lidit av bullrande PC-burkar i åratal. Men jag förstår till fullo att Mac-ägare reagerar på ljudnivån.

 

Förresten, Mac OS X verkar j-vligt cool :-)

Lite sugen blir man...

[inlägget ändrat 2002-11-05 01:28:17 av Johan Malm2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt inne på Siba i går och fick syn på en Dual G4 och blev nyfiken på det där med att de skulle väsnas så. Jag böjde mig fram mot burken och konstaterade att för att vara en Mac så låter den mycket.

 

Vad jag har hört så uppstår problemet enbart i Mac OS 9 och inte i X...

 

anledningen sägs vara att fläktarna är

mjukvarostyrda och kopplas på när

OS X startas, men inte gör det under OS 9

...

 

läs mer under http://macworld.idg.se/ArticlePages/200210/30/20021030103200_MW103/20021030103200_MW103.dbp.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha någon direkt uppfattning om tillgänglighet m m, bara en allmän känsla av att Intel idag är prestandavinnaren och AMD budgetvinnaren, och att om man ska köpa är det bättre att betala mindre än mer, så lär det komma en planerad prissänkning den 10 november på Intels processorer och AMD kommer att följa efter.

 

http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1036178115

 

Kanske läge att vänta tills dess?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2:

 

Förresten, Mac OS X verkar j-vligt cool :-)

Lite sugen blir man...

 

 

Jag har kört det i 1 år nu...

och tycker fortfarande att det är ett

Kanon OS :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar en sån maskin som får spö med 200% av en lika dyr dual Xeon i t.ex Lightwave eller After FX? En sån maskin som har ddrminne, men kan bara använda halva bandbredden pga begränsning i G4:orna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Ronnie Kilsbo

Kanon OS, håller med om det. Kanonutbud på applikationer ... aj, där körde det sig.

 

En MacOS-användare som talar med en Windowsanvändare tänker ofta "undra när det där kommer till Mac".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tjat, tjat och åter tjat! :)

 

Vore kul om man ställde upp två burkar med vardera liknande prestanda. AMD i den ena och Intel P4 i den andra. Sedan bad man några personer testköra burkarna utan att tala om vilken processor som satt i var burk.

 

Prestanda skillnad?

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

"de flesta av oss har lidit av bullrande PC-burkar i åratal"

 

Vad är det för snack om att PC skulle bullra?? Det är väl olika från modell till model, men jag byggde ihop en maskin med en XP 1800+, och en segate 80 GB hårddisk (som jag först trodde jag missat att koppla in eftersom den inte hörs!)visserligen har grafikkortet ingen fläkt, men datorn låter inte ett smack i princip!

Har en gammal Macintosh performa 5200 som inte ens har en processorfläkt och den låter som en dammsugare om man jämför dom två.

 

För övrigt så anser jag att att intel kan man köpa om man har för mycket pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
bara en allmän känsla av att Intel idag är prestandavinnaren och AMD budgetvinnaren

 

Stämmer inte!

AMD Har i dag den snabbaste processorn på PC marknaden! Läs senaste nummret av mikrodatorn där dom testas så ser man hur det ligger till! (Har för mig att AMD var bästa budgetalternativ också)

 

//Robert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrodatorn? Nu skrattar jag igen :)

 

Iom att 333MHz XP2800+ äntligen går att köpa har AMD kommit igen - men Intels P4 3.06 med HT spöar juh den på många punkter ännu. Så att säga att den ena eller den andra är snabbare låter hemskt korkat imho. Mikrodatorn har juh dessutom en pressläggningstid på x antal veckor så prestandamatcher i tidningar ger jag inget för (dessutom är det juh så ofta fel i dessa artiklar pga bristen på utrymme och research).

 

Här har du lite staplar att glo på, leta upp 3-4 andra HW-sajter också innan du drar några slutsatser dock - en enskild testare säger ingenting:

http://www.tomshardware.com/cpu/20021114/p4_306ht-11.html

 

Om man ska basera sina slutsatser på ovanstående länk enbart måste man nog säga att P4:an spöar XPn överlag. Men som vanligt bör man inte lita på bara ett jämförande test. Hursomhelst, glo lite extra på Lightwave-testet - visar juh vad P4:an klarar med ett par enormt envisa programmerare och lite optimering.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-15 11:34:13 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test står mot test, det blir nog svårt att få ett exakt resultat, men det var väl ungefär det du skrev också.

 

Däremot är det ju interssant att jämföra hur mycket AMD får ut av varje Mhz jäfört med vad Intel lyckas få.

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 20:54:47 av Robert Nilsson]

[inlägget ändrat 2003-01-17 20:58:44 av Robert Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, XPn är juh helt klart en tuff propp... men uppenbarligen inte snabbast idag, på det jag prioriterar.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...