Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filter till fläktar??


Kojak1

Rekommendera Poster

Nån som vet om det finns nån butik i s-holms området som säljer filter till fläktar??? Vet att gtek säljer såna men har inge lust att betala en frakt som är betydligt högre än vad filtrena kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej kylning.com ligger på nätet, det ser jag ju på adressen .com . Nä jag bara skämtar, såg att de har filter, då får jag istället fråga om det är nån som har nån erfarenhet av deras filter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag har ett 120mm-filter IN i mitt skåp. Slet bort plasten och släppte filtret framför det stål-galler jag monterat. Filtret sitter kvar automagiskt i luftsuget. :)

Eftersom inte insuget sitter ända nere vid marken kommer det inte så mycket dam. Inte än i alla fall.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ruggigt mycket damm i min dator när jag öppnade den och satte in 7v-adaptrar till mina enermax fläktar. Och jag har bara haft denna låda i 2mån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

PC För Alla skrev om någon kille för ett tag sedan vars dator dog av dammet som samlades i lådan.

 

Tidningen tipsade om att man ska dammsuga datorn inuti med jämna mellanrum, men man ska vara försiktig med statisk elektricitet. Fast har inte dammsugaren statisk elektricitet? Jag tycker det ibland sticker till när jag tar på röret.

 

Rimmar lite dåligt att ha dammsugaren till att rengöra datorn inuti, men jag kan ha fel. Tänkte med fasa på alla som provar och blir av med byglar och annat på moderkortet.

 

Ett annat tips var att ställa upp datorn på skrivbordet. I alla fall så att datorn kommer upp från golvnivå.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elfa.se

Sök på filter.

Tyckte själv att filtermattan var mest prisvärd.

lite smältlim så sitter det fast också utan dyr ram ;)

Tänkte även att man kan få en trevlig bieffekt, ljudet från fläkten kanske dämpas något.

 

[inlägget ändrat 2002-11-04 22:21:04 av stefanowich]

[inlägget ändrat 2002-11-04 22:24:23 av stefanowich]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Eftersom inte insuget sitter ända nere vid marken "

Är detta din senaste lösning för en tystare datormiljö, hela burken utomhus! Så blir ju kylningen bättre och bättre nu också...;)

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta din senaste lösning för en tystare datormiljö, hela burken utomhus! Så blir ju kylningen bättre och bättre nu också..
Japp, särskillt när man bor på andra våning. Man kopplar in alla sladdar ordentligt och SKRUVAR FAST kontakterna. Sen öppnar man helt sonika fönstret och ställer ut datorn, och tro mig - då är inte insuget ändra nere vid marken. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte själv att filtermattan var mest prisvärd.

lite smältlim så sitter det fast också utan dyr ram ;)

Ett galler eller någon form av petskydd är ju alltid att föredra, tro mig - det gör så sablans ont att peta i 120mm-fläktar som snurrar med 12volt. ;)

Kika på följande bilder så löser de nog båda problemen ovan.

 

http://hem.hldns.com/bilder/filter1.jpg

Galler och filter

http://hem.hldns.com/bilder/filter2.jpg

Filtret behöver inget smältlim i luftsuget.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller i princip med, men jag har märkt att dessa sk, petskydd tenderar att ge ifrån sig mer ljud, och limmar man dit filtermattan måste du trycka bra hårt för att nå fläktbladen med fingrarna. Sen så vet man att filtret inte läcker eller hammnar på tre kvart, om man mot förmoda måste stänga av datorn eller flytta på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att elfa hade några fläktfilter, kompletta med galler och ram, men de var dubbelt så dyra som de på kylning.com så jag lär köpa från kylning.com inom 2 veckor. Och då ska jag ge en lite mini recension. Föresten, jag tänkte bara ha filter på mina två fläktar fram som blåser in, det finns väl ingen mening att ha filter bak?? Man vill väl inte hindra dammet att blåsa ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningen tipsade om att man ska dammsuga datorn inuti

Har ett minne av att det kan vara bättre att blåsa bort dammet ur en dator och sedan jaga rätt det på annat håll. Lättare att komma åt genom att blåsa, man behöver inte vara lika närgången med munstycket.

 

(blåser gör det i den riktning man riktar röret, suger gör det i en bubbla vid munstycket)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du tänkte, ska man sätta filter på de fläktar som blåser in luft i lådan.

"Man vill väl inte hindra dammet att blåsa ut."

Förhoppningen med filter är att det ska bli dammfritt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst den här tråden börjar jag också fundera på att skaffa filter. En liten fråga bara:

Får man in mindre luft i lådan med ett filter eller gör det ingen skillnad?

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills jag köpt mina filter så skriver jag en liten recension här, så vet du om det hindrar eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man in mindre luft i lådan med ett filter eller gör det ingen skillnad?
För min del hände absolut ingenting med cpu-tempen, som är den som brukar slå mest när jag gör förändringar i fläkt-systemet. Fläkten i sig får ett ytterst lite dovare ljud då den går något långsammare och trögare - men det är knappt hörbart.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filter beställt idag, och de skickas imorgon fick jag besked. Så om allt går som det ska kommer det upp en liten mini recension under eller efter helgen.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

Seagate Barracuda IV 40GB

IBM 75GXP 30GB

Memorex ThirtyTwoMAXX

LG 99G 19”

Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01PL-D

Altec Lansing ACS33

Thermaltake Volcano

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för dessa filter och chieftec-lådor. Hade tänkt göra en mini-recension av filtrena från kylning.com, men det blir det inget av eftersom ett filter inte får plats vid fläkten som kyler hdd. Dessutom går det inte att fästa fläkt med filter i chieftec fäst clips något vettigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...