Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enklaste nätverket


€inri

Rekommendera Poster

Undrar om någon kan tala om hur jag ska få till ett hemmanätverk som fungerar mer är 1-2 dagar!

På en dator med xp home finns Telias ADSL-anslutning. På den andra finns Win 98 samt ett telefonuppringt modem (Tele2). Några andra datorer än dessa två finns inte.

Mellan de två datorerna har jag en kabel av helt rätt typ. Jag kan ibland pinga utan problem. Men just nu går ingenting.

Jag har kört guiden Konfigurera ett hemmanätverk..(flera gånger) och givetvis på båda, men det fungerar ändå inte.

Microsofts anvisningar gäller för mer komplicerade nätverk med massor av alternativ.

Jag behöver det enklaste tänkbara av nätverk och känner inget starkt behov av att kunna surfa samtidigt från båda datorerna, ej heller mejla emellan dem (avstånd mellan datorerna är 650 mm)!

Finns någon "manual" för detta enkla nätverk?

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan de två datorerna har jag en kabel av helt rätt typ. Jag kan ibland pinga utan problem.

Du har ingen annan kabel av helt rätt typ att prova med ? Glapp har jag varit med om.

På xp-maskinen har du en nätverksikon synlig nere till höger vid klockan ?

Om inte så aktivera ned i nätverksanslutningar. Den kommer då att säga: Nu är en nätverkskabel inte ansluten/Nu är en nätverkskabel ansluten ..

 

Om det då är glapp någonstans så tjatar den om de där två meddelandena.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar. jo, där nere till höger finns nätverksikonen. Just nu blinkar den.

Den gamla datorn har som sagt Win98.

Jag har 1200-sidiga handböcker över såväl Win 98 som över xp men de beskriver ju bara oerhört komplicerade nätverk för flera användare än 1 (one)

Jag är ensam brukare men nu är läget dystert!

Ville ju bara slippa disketter och slippa bränna CD-skivor ofta.

Den gamla datorn är inte den mest pålitliga, maskinvarumässigt sett (köpt av Riksdata dec 2000)men den har ju ibland fungerat. Skulle det hjälpa om jag kostade på den gamla en uppgradering till xp månne ? Tror det kostar ca 3.000 kr så det är ju i sig inte attraktivt för en pensionär att kosta på en old machine så pass.

Läget just nu är att gamla datorn påstår: "Det finns inte något nätverk tillgängligt"

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinga funkar icke i dag.

men den 30 okt t.ex. gick det från båda håll.

kablarna verkar så intakta de kan vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinga funkar icke i dag.

Nehepp, ja det måste ju fixas först...

 

1. Nätverksikonen, om du för musen på den vad står det då ?

 

2. Om du dubbelklickar på den, vad står det då ?

 

3. Lyser det dioder vid kontakten på nätverkskorten.

 

Vad händer om du rör lite på sladden i båda ändarna ?

 

Jag köpte en ny korsad kabel, som det var fel på. Fungerade ibland, en av kontaktstiften/skenorna var inte riktigt parallellt, väldigt svårt att se. Det kan också vara något litet fel i själva kontakten på nätverkskortet.

Prova också att vända på kabeln!

Detta bara för att se var felet kan tänkas vara.

 

Klart att det ska gå att skyffla filer fram och tillbaka i ett nätverk.

Simple File Sharing

http://www.jimthompson.net/xphome/File_Sharing.htm

http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/filesharing.htm

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar 1 Anslutning till lokalt nätverk

Hastighet 10.0 Mbit/s

(Zonealarm finns men det frågade du ju inte efter)

svar fråga 2 på flik Allmänt: Status = ansluten

Varaktighet = 1:50:00 oder so was

Hast = 10.0

svar fråga 3 grön diod lyser klart på Dator1 (men verkar blinka regelmässigt efter ngt märkligt mönster)

på old dator: grön fast sken

 

Mot kabelfel talar att den gått utmärkt tidvis, t.ex. 30 okt då jag pingade i båda riktningar (finns dokumenterat).

Jag vände förstås kabeln! (genast när jag tog bort reagerade dator1 med att röd-kryssa nätikonen och tala om i textruta att en kabel inte längre var ansluten)

...........

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det ser väl bra ut.

 

Om du då tittar i 'Alerts & Logs' (eller vad det nu heter hos dig) i ZoneAlarm har den blockerat någonting med dina lokala adresser, typ: 192.168.x.x ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att pinga adressen 127.0.0.1 (nätverkskortets egen adress) på båda datorerna, om du inte får svar där så är det fel på kort och/eller drivrutin för korten.

 

Om inte annat så kan vi utesluta det felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skickade och mottagna signaler:

perfekt på båda datorer

Nu har jag försökt med xp cd-skivan på

old dator, men det blev precis samma nedslående mönster som tidigare, dvs

efter konfiguration med omstart etc kommer det fram en meny med trenne fält:

överst (ID) ifyllt: EE

mellanfält (lösenord) tomt (där befinners sig markören)

understa fältet Domän = arbetsgrupp

ifyllt: mshome

det är förvalsnamn på arbetsgrupp i dator1

Oavsett vad jag än företar mig där, klickar avbryt, fyller i ett lösenord, eller trycker Enter rent av utan att bry mig om att skriva in något, så kommer efter en stund fram felmeddelandet att det inte finns någon domänserver som kan bekräfta lösenordet, sen ett annat att en domänserver inte finns tillgänglig.

Ifrån dator1 får jag höra att behörighet saknas och elakt bompjud dessutom när jag söker åtkomst.

Jag vill understryka igen att jag haft felfri anslutning till och från, senast t.ex. 30 oktober.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kollat twice

det står i Firewall att de är Trusted Zone för IP = 192.168.0.91

 

som är/var numret på old PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till förra tråden igen då ...

 

Hur gjorde du med användare och lösen på maskinerna ? Du kan ju alltid fixa till autologin på maskinerna.

 

Här finns en artikel om

I can't access other computers from My Network Places/Network Neighborhood

http://www.annoyances.org/exec/show/article04-108

The most common cause is authentication. Windows 2000 and Windows XP both take security very seriously, and won't allow remote access to any computer without a valid username and password. Conversely, Windows 9x/Me has virtually no security, and does not enforce any sort of user authentication.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i dag går det pinga från Dator1 (nya) till ee (gamla).

Däremot blir de time out när jag försöker pinga Dator1 från den gamla.

Har gjort systemåterställning i dag till den 31 oktober. Jag hade fått en del tips om att skapa användare hitan och ditan och det gav kaotiskt tillstånd på nya datorn som jag ändå är lite rädd om.

Har du fler felsökningstips för en systematisk felsökning?

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen...

Om du kan pinga från nya till gamla datorn fast inte tvärsom så är det garanterat(98%) en brandvägg på nya datorn som blockerar. (eller möjligtvis en brandvägg på gamla datorn som blockerar ping'et utskick)

 

Kolla i ZoneAlarms log, jag nöjer mig inte med att den gamla är med i trusted zone.

Kolla i alert-log'en om den blockerat något.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Don T - gav poäng för detta verkar vara spåret!

Jag får väl ta mig tid att läsa igenom manualen för ZoneAlarm (trodde i min enfald att det var något självgående...)

Upptäckte för det första att programmet, som jag bara haft installerat några få veckor, hade som default Alert off. Nu sen jag satt om spaken till on,

har jag på bara några minuter fått 6 alerts.

jag återkommer säkerligen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag hade samma problem mellan en XP och en ME, (och ZA-pro, men prövade också med den inaktiverad). Allt var korrekt, -tiofallt detaljkollat, kablar och allt! Jag kom aldrig på felet utan köpte en billig router och då fungerade det direkt!

 

/Mauritz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips. Jag har en router som jag köpte i somras. Den ska jag sätta in en dag när jag får tid över. Just nu funkar förbindelsen faktiskt, men bara i ena riktningen!

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...