Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någon förklara detta???


Zero1

Rekommendera Poster

Tjenis.

 

Jag har en HDD på 15GB. I Utforskaren så tar jag egenskap på den och ser hur mycket som är använt på den. Där står det:

Använt: 9,03GB

Ledigt: 5,59GB

Totalt: 14,6GB

 

Alltså jag har använt 9GB av disken. Men när jag markerar alla filer och mappar i den enheten så får jag det totala använda utrymmet är bara 6,67GB....Var är de andra ca 3 GB??? De kan väl inte bara försvinna?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem har du? Jag vet i Win98 kunde samma fenomen dyka upp för mig, lösningen då var Scandisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förlorar lite på klusterstorleken också. En fil tar lite mer plats än den egentligen är. t.ex om dina kluster är 1024 b stora och du har en fil som är 2000 b. Filen tar då upp två kluster och 2048 bytes även fast den bara är 2000 bytes.

 

Lite svårt att föklara. Nån annan kanske kan bättre. Men har du massor av filer kan man förlora ganska mycket plats.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta blir på en alldeles för låg/simpel nivå men någon kanske kan lära sig något.

Cluster är minsta allokerbara enhet på en hårddisk. Dvs det minsta utrymme som man kan reservera i disk-/filstrukturen.

 

Jämför med ett tåg (disken) där det minsta du kan reservera är en vagn (cluster). Antag att en vagn rymmer 100 personer och ni är 110 personer som ska åka. Enligt SJ måste ni då reservera 2 vagnar vilket gör att när man tittar på tåget så är 200 platser reserverade men när man räknar antalet personer så är det bara 110. Alltså har 90 platser försvunnit.

Samma fenomen inträffar på en hårddisk (se 3I33t:s svar). Är disken och filerna fragmenterade förvärras detta problem men den effekten går att åtgärda med defragmentering.

Storleken på kluster bestäms vid formateringen och det finns en standard där klusterstorleken varierar med storleken på disken (jag kommer inte ihåg denna standard nu) och ju större disk dess större kluster vilket medför att på riktigt stora diskar tenderar mera utrymme att försvinna.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...