Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lyckas ej mappa upp mina datorer mot varandra?

Tompa

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt en ny dator och kopplat båda mina datorer via en NAT router ut på internet och det fungerar. Men jag lyckas inte mappa upp dom mot varandra. Jag kan från ena datorn hitta den andra datorn, men inte mapparna som jag delat ut där. Jag använder windows 2000 på båda datorerna och jag har försökt på olika sätt att hitta de mapparna jag delat ut. Både genom att bläddra mig fram via menyerna för o göra det och att söka på den andra datorn. Jag hittar då bara den andra datorn och inte mapparna jag delat ut. Detta gör jag bara från ena datorn, från den andra hittar jag inget alls. När jag delat ut mappen så har jag skapat ett namn utan "$" framför så man ska kunna sen den vid Browsing.

Kan också säga att jag har Microsoft skrivar fildelnings protoll installerat eller va det nu hette. Jag har ej heller någon brandvägg installerad på någon av datorerna.

Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för svar.

/Tomas

Eftersom win2000 är ett nätoperativ system skulle det te sig konstigt om man kommer åt mappar bara för att man har delat ut dessa. Framgången med bla, nt och win 2000 beror på ett medvetet säkerhetstänkande. Nu är jag inte så duktig på vare sig nt eller 2000, men jag har för mig att man måste skapa användar konton för dem som ska kunna ta del av resurserna som udelats på servrarna.

Någon kan säkert lämna en mer detaljerad redogörelse om hur du ska bete dig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...