Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

P4 eller AMD XP ?


Sallah2

Rekommendera Poster

Just det, det är min fråga. Jag vill hellst ha så många svar som möjligt....

P4 eller AMD XP?

vilken är bäst?

har hört att AMD överhettas, och p4 kan man overclock,... men vad tycker ni????

vilken ska jag köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du,

ska du ha det snabbaste så är det nog en P4a.

om man jämför ex. en P4 2.4 GHz mot en XP 2400+ så är AMDn snabbare (visserligen beroende på applikation), men överklockar man P4an så får den faktiskt ett stort försprång. Och priserna (på jusst 2400+ och P4 2.4) ligger ganska nära så där skulle nog jag välja en P4..

 

Sen kommer ju minnet åxå - där antar jag att rambus minnena är bättre lämpade för P4an, men de kostar också mer..

 

AMD är kanske bättre om du vill hålla priserna nere, du får snabba grejer för lite pengar, men med intel får du en hel del till.

 

en 1900+ med DDR är ju inte direkt dåligt, men riktigt billigt..

 

Amd kräver mycket mer kylning vilket leder till att det kostar om man vill få det tyst, eller hyffsat tyst i alla fall. Där har intel ett stort övertag.

 

Det svider, men Intel har nog gått om :(

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-11-03 22:03:39 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men överklockar man P4an så får den faktiskt ett stort försprång

 

Jag fattar inte. Överallt så skriver ni att P4:an får ett så himla stort försprång om man överklockar den? Men det går ju alldeles utmärkt att överklocka Athlon XP också?

 

Motsvarande Athlon spöar P4:an i både hastighet och pris. Det enda som skiljer sig är att P4:an är ute med en snabbare version men den är å andra sidan så himla dyr att ingen vettig människa köper den.

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2002-11-04 09:08:49 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, för att överklockningsmarginalen på P4:an fortfarande är så mycket större, trots TBred. En P4 för 2000kr går att få mycket snabbare än motsvarande TBred med ytterst liten ansträngning.

 

Och vadå "motsvarande Athlon spöar P4:an i både hastighet och pris"? Hur kan den göra det om den 'motsvarar' den andra? Om du menar 2.4GHz mot XP2400+ så stämmer det juh inte heller?

 

För att inte tala om att AMD har papperslanserat de två senaste processorerna, ingen människa kan få tag på dem.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-04 09:17:31 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller: hur långt snöre behöver jag, vilken längd är bäst?

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde inget om ansträngning då vad som är lätt för en person kan vara svårt för en annan. Själv så skulle jag aldrig ge mig in på att överklocka om jag inte visste vad jag sysslade med och det gäller säkert många andra här med.

 

För såna som definitivt aldrig skulle ge sig in på att överklocka så är ju överklockningspotentialen ganska bortkastad.

 

Med motsvarande så syftar jag på den processor som AMD anser motsvarar i P4. Dvs. XP-siffra mot P4 GHz. Men det hajade ju även du.

 

Just i hastighetsavseendet syftade jag det senaste testet på Tomshardware då de jämför en P4 2,8 mot en AMD XP 2800+. Där får P4:an spö på flertalet punkter.

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q4/021001/index.html

 

När det gäller priset så har jag tyvärr inte besökt alla butiker som finns men när jag glodde i senaste dustin så kostade en XP 2600+ 4100 kr inkl. moms mot en P4:a 2677 MHz som kostade 5700 inkl. moms. Det ser jag som en ganska rejäl skillnad?

 

http://www.dustin.se

 

Och att butikerna säljer processorerna men kanske inte levererar kan ju inte jag avgöra men det gäller ju inte bara AMD:s processorer.

 

Gillar din senaste signatur btw. Är det forumpostandet som stigit dig till huvudet eller är det ett existerande citat?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, att en XP2800+ spöar en P4 är juh extremt ointressant, eftersom inte ens XP2600+ går att köpa idag, än mindre XP2800+. Vilket du kanske kunde noterat när du ändå nämner Dustin.

 

Det finns väl inte en kotte på det här forumet som inte skulle överklocka om denne fick chansen och lite info om hur? Brukar förresten alltid stå i moderkortets handbok ;9

 

Att THG kallar XP2800+ för vinnare förstår jag inte riktigt heller, då den förlorar nästan hälften av testerna, och några av de som den vinner gör den med siffror såsom 333 mot 332. Men som sagt, främst säger även THG att XP2800+ inte går att köpa före årsskiftet, och jag är ganska säker på att Intel fått ut ännu snabbare processorer tills dess.

 

Ha're!

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, främst säger även THG att XP2800+ inte går att köpa före årsskiftet, och jag är ganska säker på att Intel fått ut ännu snabbare processorer tills dess.

Var det inte nästa vecka någon gång Intel skulle komma med sin 3.06GHz?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, att en XP2800+ spöar en P4 är juh extremt ointressant, eftersom inte ens XP2600+ går att köpa idag, än mindre XP2800+. Vilket du kanske kunde noterat när du ändå nämner Dustin.

 

För dig kanske och det står ingenting om att det inte går att köpa processorn varken i tidningen eller på hemsidan? Det står bara "Ej i lager" och det står det på P4 2,5:an också för den delen. Så hur ska man kunna dra en slutledning från det?

 

Dessutom så om man inte vill betala multum så håller man sig ändå till de lägre prisklasserna och där visar tidigare tester att skillnadrena mellan korten till stor del är densamma.

 

Det finns väl inte en kotte på det här forumet som inte skulle överklocka om denne fick chansen och lite info om hur? Brukar förresten alltid stå i moderkortets handbok ;9

 

Ja, då är det ju inga problem att överklocka AMD:n.

 

Att THG kallar XP2800+ för vinnare förstår jag inte riktigt heller, då den förlorar nästan hälften av testerna, och några av de som den vinner gör den med siffror såsom 333 mot 332.

 

Jag ser det som så att om AMD vinner mer än hälften av testerna och dessutom är billigare så är de ju ganska stora vinnare. Sen prioriterar nog THG vissa tester. Troligtvis de där p4:an inte ligger så bra till. Sen slår ju till och med XP2700+, 2,8:an i vissa tester.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här debatter är ju inte direkt ovanliga, det som är intressant är:

- Till vad ska datorn användas?

- Vilken budget för prylarna finns?

- Hur mycket kan personen/personerna i fråga om hårdvara och mjukvara?

 

Från det kan svaret bli varierande, t.ex. ett AMD-baserat system, ett Intel-baserat system, En märkesdator osv osv osv

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är den förste att skriva under på att det är bra att AMD ger Intel lite konkurrens. Men att jämföra en AMD CPU som ej går att köpa än, testat på en md med chip som inte nått marknaden med befintliga cpu och som får spö i många tester ...

 

å sedan hävda att AMD är bättre ... ??!!??

 

Hur går det ihop???

 

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

 

[inlägget ändrat 2002-11-04 17:53:59 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur ska man kunna dra en slutledning från det?

 

Det ska man inte, man ska ha tagit reda på detta faktum tidigare via officiella kanaler och sedan konstaterat att butikerna konsekvent noterat varan (XP2600+ och XP2800+) som 'ej i lager' eller 'bristvara' eller 'obekräftad'.

 

Eller så lyssnar man på mig och bekräftar att de uppgifter jag lägger fram stämmer istället för att försöka ifrågasätta något som får klassas som ren fakta.

 

För dig kanske och det står ingenting om att det inte går att köpa processorn varken i tidningen eller på hemsidan?

 

Eh, jo - på THG står det med stora bokstäver i rubriken om tillgänglighet först någon gång 2003.

 

Sen slår ju till och med XP2700+, 2,8:an i vissa tester.

 

Som inte heller går att köpa, meningsfullt då va?

 

och det står det på P4 2,5:an också för den delen.

 

Du kanske bör se dig om i fler än en butik? Kanske några amerikanska till och med, för att dra en rimlig slutsats? 2.66:an säljer komplett bland annat...

 

Ja, då är det ju inga problem att överklocka AMD:n.

 

Jo?

 

Var det inte nästa vecka någon gång Intel skulle komma med sin 3.06GHz?

 

Nja, förvisso - men 2.8:an har precis börjat gå att köpa, så det lär väl dröja några veckor innan 3.0:an hamnar i butik. Å andra sidan, den snabbaste AMDn som går att köpa är XP2400+

 

.wey

 

[inlägget ändrat 2002-11-04 18:07:32 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar egentligen ingen större roll..

 

2600+ kostar (på dustin) 1500 kr mer än 2400+ (och med tanke på att 2400+ kostar 2600 så är det en hel del)

Det är det INTE värt...

 

Intel är inte bättre när det kommer upp i de höga frekvenserna..

1400kr för knappa 200 mzh mellan 2.66 ghz och 2.8 ghz..

eller varför inte 2200kr mellan 2.533 och 2.66 ghz...

 

Fördelen med de snabbaste processorerna är främst att de som är snäppet långsammare blir billigare...

 

Att argumentera för om 2800+ eller en P4 på 2.8 ghz är bäst prestandamässigt är väl lite irrelevant då de inte är prisvärda (eller som många redan påpekat - att 2800+ inte är ute än).

 

När det kommer till användningsområden så har ram minne, grafikkort m.m. större betydelse (i de allra flesta fall) än om det står AMD eller Intel på processorn.

 

Ett Intel P4 system må vara lite dyrare. Men kommer vi upp i högre hastigheter ser jag många fördelar med det.

 

Kylningen, en P4 blir inte lika varm och är därför billigare att kyla - eller ännu bättre, tystare. Jag har nog svårt att se hur jag skulle överleva med en 2800+ utan vattenkylning eller liknande.

 

Det står bara "Ej i lager" och det står det på P4 2,5:an också för den delen. Så hur ska man kunna dra en slutledning från det?

 

Kolla på http://www.datorbutiken.com

där finns en P4 2.5 i lager - även 2.6 ghz och om 3 dagar även 2.8 ghz.

2600+ och 2800+ kan du inte köpa någonstans - och kommer antagligen inte kunna göra det på ett bra tag.

 

Jag fattar inte. Överallt så skriver ni att P4:an får ett så himla stort försprång om man överklockar den? Men det går ju alldeles utmärkt att överklocka Athlon XP också?

 

Motsvarande Athlon spöar P4:an i både hastighet och pris. Det enda som skiljer sig är att P4:an är ute med en snabbare version men den är å andra sidan så himla dyr att ingen vettig människa köper den.

 

Anledningen till att P4an anses vara bra att överklocka har inte med att AMDs XP processorer är svårare att klocka utan att du faktiskt får ut mer ur en P4 klockning.

 

I mitt exempel med 2.4 ghz 'vs' 2400+ så vill jag inte påstå att Intel processorn är så himla dyr att jag skyggar för den - ca 120 kr extra (enligt datorbutiken).

 

Men som jag sa så tycker jag att AMD är bättre lämpat då man inte vill hålla prisnivån nera - och då också prestandan (ex. 1900+ med DDR minnen är riktigt billigt).

 

Men sen så spelar ju också grafikkortet till ex en mycket större roll än ett par hundra megahertz i spel..

256 ram extra vid rendering osv..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inte en kotte på det här forumet som inte skulle överklocka om denne fick chansen och lite info om hur? Brukar förresten alltid stå i moderkortets handbok ;9

 

Ja, då är det ju inga problem att överklocka AMD:n?

 

Jo?

 

Då är vi ju tillbaka vid början igen? Dvs. vet man vad man gör så är det inga problem. Kan man inget om överklockning så är det svårt oavsett.

 

Eller så lyssnar man på mig och bekräftar att de uppgifter jag lägger fram stämmer istället för att försöka ifrågasätta något som får klassas som ren fakta.

 

Ehm... bara för att du säger att det är fakta klassar inte jag det som fakta? Jag kan ju inte annat än att förutsätta att om det står i tidningen att den säljs så säljs den också? Och när det står ej i lager på AMD processorerna och ej i lager på P4:an också, hur ska jag kunna dra slutledningen att processorerna inte säljs alls utifrån det?

 

Sen är det bara du som har tid att sitta och ringa runt till alla webbutiker som finns och bekräfta vilka produkter som finns tillgänliga och vilka som inte finns tillgängliga trots vad som står på hemsidan och trots att du själv inte ska köpa nått. För står det att den finns tillgänglig på hemsidan så behöver inte det alls nödvändigtvis vara sant det heller.

 

Jag har inte tid att bekräfta sånt om jag inte själv köper en och XP2800:an tog jag bara som exempel för att det var det senaste testet jag kunde hitta. Det finns fler tester av processorer på THG även från tidigare modeller med liknande resultat men de kanske du inte bryr dig om alls?

 

Om det är någon som ifrågasatt från början så är det du. Det enda jag påpekade var att AMD i oöverklockat läge slår P4:an på flera punkter.

 

Sen om man föredrar högt pris framför otillgänglighet så är det ju bara att välja.

 

När det gäller de lägre processorerna så är visserligen prisskillnaderna mindre men AMD slår fortfarande P4:an på många punkter så att säga att P4:an är den bästa är ju fortfarande tveksamt.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fler tester av processorer på THG även från tidigare modeller med liknande resultat men de kanske du inte bryr dig om alls?

 

Eftersom XP2600+ inte heller går att köpa så, nej - det gör jag faktiskt inte ;p

 

Och som någon i tråden redan noterat, marginalen på en P4 är mycket större vid överklockning - så en P4 för 2000 kronor kommer bra mycket högre upp en motsvarande XP. Och det är där det hela ligger och klämmer (samt att även P4:an slår XPn på många saker, vilket du inte nämner).

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal Intelälskare är det intressant att se hur AMD kan kräma ur så mycket prestanda ur sina jämfört med Intel klena processorer. Om vi bara tittar på MHz/GHz-talen torde AMD vara extremt mycket snabbare i vissa applikationer, men det finns stora skillnader i testerna. AMD är bättre på vissa Intel bättre på andra, that's it. Men att som .Wey utgå ifrån att alla på detta forum kan/vill/önskar klocka sin processor är nog att ta i.

Att Intel kastar ur sig snabba processorer ter juh sig oxå ganska ointressant (om man gillar AMD) då testerna bevisar att t.ex en AMD2800+ faktiskt vinner över Intel 2,8Ghz, trots att P4'an klockar i ca 600MHz mer. Många på detta forum säger att man inte skall koncentrera sig alltför mycket på MHz/GHz, men det är juh precis det som görs, speciellt i denna tråd. Skulle man göra detta .Wey, torde AMD spöa Intel med hästlängder. Jämför istället AMD/Intel med samma processorhastighet (för det är juh det ni bör göra). Att sedan 2800+ inte går att köpa än, who cares, den avgjorde iallafall flertalet tester till sin egen fördel (kanske det viktigaste).

 

Är man sedan 3D Mark-kåt blir jämförelsen än mer intressant. Min egen AMD2200+ (1,8GHz) fick i stort sett samma testresultat som min väns 2,4GHz'are Intel P4.

Jag vet inte vad som är viktigt .Wey: att CPU'n arbetar i 2,4Ghz eller i 1,8?! när testresultaten visar densamma till ett lägre pris.?!?

 

Leve processorfighten.

 

.Morpheus II

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att argumentera för om 2800+ eller en P4 på 2.8 ghz är bäst prestandamässigt är väl lite irrelevant då de inte är prisvärda (eller som många redan påpekat - att 2800+ inte är ute än).

 

Visst vi kan hänga upp oss på det om ni vill. Men som jag påpekade så gäller det inte bara de nyaste processorerna utan även de lägre.

 

Att priset är högre kontrade jag mot tillgängligheten. Visst är det ju bra att P4:orna finns tillgängliga nu men frågan är ju om man ändå vill köpa dem mot de priserna.

 

 

Kylningen, en P4 blir inte lika varm och är därför billigare att kyla - eller ännu bättre, tystare. Jag har nog svårt att se hur jag skulle överleva med en 2800+ utan vattenkylning eller liknande.

 

På mina två senaste processorer ingick kylning i priset. Nu är iofs. inte jag särskilt känslig för ljud men jag tycker inte de låter så förskräckligt.

 

Det finns ju vissa som är jättefokuserade på att få bort allt ljud från sina datorer men ändå har problem med hörseln. Men visst. Ska man sköta sin kylning själv så är man ju säkert intresserad av det värmeutveckling också men det tycker jag faller under samma kategori som överklockning.

 

Vet man vad man gör så är det nog lätt. Vet man inte vad man gör så är det kanske inte lika lätt oavsett P4:a eller AMD. Och i min manual står det inget om hur man överklockar så den biten lär nog vara rätt svårt för en nybörjare att lära sig.

 

Sen att man får ut mer GHz ur en P4:a är ju fortfarande inte så konstigt när XP:orna ständigt opererar på en lägre klockhastighet. Den biten kan jag inte så mycket om och rätta mig om jag har fel men kan det inte då tänkas att den mindre ökningen av klockfrekvensen ändå kan motsvara den i en P4:a?

 

Kolla på http://www.datorbutiken.com

där finns en P4 2.5 i lager - även 2.6 ghz och om 3 dagar även 2.8 ghz.

2600+ och 2800+ kan du inte köpa någonstans - och kommer antagligen inte kunna göra det på ett bra tag.

 

Först och främst så skulle jag självklart lägga ner tid om det faktiskt var så att jag skulle köpa en ny dator men det ska jag inte sen är min erfarenhet med datorbutiken inte den bästa. Beställde ett grafikkort av Datorbutiken som det stor 3 dagars leveranstid på. Efter nästan en månad fick jag kortet. Så det är inte alltid som deras leveranstider stämmer. Men du kan ju ringa och kontrollera. Nä just det ja, det är ju typ omöjligt att hitta ett telefonnummer. Ojdå svarar de inte på mailen heller. Kämpigt att få tag på dem då deras företagsidé är att inte ha nån kundtjänst. ;)

 

När det kommer till användningsområden så har ram minne, grafikkort m.m. större betydelse (i de allra flesta fall) än om det står AMD eller Intel på processorn.

 

Där håller jag helt med.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...