Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PHP som modul i Apache 2...

Tobbe14

Recommended Posts

...går det fortfarande inte?

Se tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=283939#284122

Installerade (eller försökte iaf) idag PHP 4.2.3 under Apache 2.0.4.3 men det funkar inte ändå. Får felmeddelandet "The requested operation failed!" Kommenterar jag LoadModule och AddModule så funkar servern, men inte PHP. Finns det något sätt att köra som modul eller är jag tvungen att köra som CGI binary?

Konfigureringskommando? Är grön på det här. Har kört lite php innan men aldrig installerat det. Jag följde bara anvisningarna i install.txt som följde med zip-filen för manuell installation. Visserligen anvisningarna för installation under Apache 1.3.x eftersom det var den enda instruktionen för Apache som fanns.

Har tittat runt lite nu och läst att kommandona LoadModule och AddModule inte finns i Apache 2. Men hur ska man göra då?

Jag vet inte om du kör i Windows elelr Linuxmiljö, men så här konfigurerade jag PHP för Apache 2 på RedHat 7:

./configure i386-redhat-linux --prefix=/usr/local/php4 --with-config-file-path=/usr/local/php4/etc --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs --disable-debug --enable-pic --disable-rpath --enable-inline-optimization --with-zlib --with-gd --with-gdbm --with-gettext --with-jpeg-dir=/usr --with-openssl --with-regex=system --with-layout=GNU --enable-ftp --enable-sockets --enable-cli --with-mysql=/usr/local/mysql

Det som är viktigt är just delen --with-apxs2=sökväg

I httpd.conf ska du sen ha:

LoadModule php4_module modules/libphp4.so

Och längre ned:

AddType application/x-httpd-php .php

<Files *.php>

SetOutputFilter PHP

SetInputFilter PHP

</Files>

Jag kör Windows XP... Kan väl urtyda ungefär vad som görs, men tillvägagångssättet verkar vara lite annorlunda i Windows. Är kommandot detsamma som att ändra värdena i php.ini?

Nej, inte konfigureringskommandot.

Dessa är inte inställningar som kan göras i php.ini utan dessa görs i källkoden, som man sedan kompilerar.

Om du kör Windows så antar jag att du laddat ned en exe fil (eller msi), och då hjälper inte detta dig, tyvärr.

Jag vet inte riktigt hur du ska göra, och det är lite knepigare att kompilera om på Windows.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer, eftersom jag inte har djupare kunskap i just detta ämne.

Det är denna jag har använt eftersom det stod att msi-installern inte automatiskt kunde konfigurera php för apache. Har enbart följt anvisningarna i install.txt som ligger i denna zip-fil. Menar du att man är tvungen att kompilera och krångla sig utöver detta?

Är det ingen som har prövat att installera under Windows?

Har börjat snegla på den här:

http://sourceforge.net/projects/foxserv

...verkar vara enklare så. Någon med erfarenheter från denna installation?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...