Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akustiskt eller ektroniskt?


Starre

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Ska snart införskaffa ett nytt piano men kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på elektoniskt eller akustiskt.

 

Har ett elpiano, CLP950, redan vilket jag i och för sig är belåten med men jag känner mig ändå lite osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många fördelar med ett digitalpiano. Det är utrustat med MIDI, det är lättare att flytta, du behöver aldrig stämma om pianot och ofta har du ett antal olika ljud att välja på. Att hitta ett digitalpiano med en klaviatur som man är nöjd med kanske kostar en del pengar. Å andra sidan är väl inte ett akustiskt piano svinbilligt heller. För mig hade valet varit givet iaf. :)

 

[inlägget ändrat 2002-11-03 15:12:22 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta ett digitalpiano med en klaviatur som man är nöjd med...

 

Du menar ett som har 88 tangenter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menade anslagskänsla, motstånd osv... kommer ihåg min gamla gigantiska korg som var helt hopplös att försöka spela 'piano' på (trots att det var ett dedicerat elpiano med fulstor klaviatur). Fick alltid stryk av pianoläraren sedan när jag försökte spela samma stycke på ett riktigt piano, som att spela i sirap :)

 

(då hoppade jag av musikskolan och testade kort i en improvisationsensemble där jag spelade synthkomp och solo istället - klart roligare, synd att jag la av)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda varianterna har sina fördelar. Jag var för ett par månader sen starkt intresserad av att köpa ett bättre digitalpiano, jag provade många modeller men ingen hade det som ett "riktigt" piano hade. (Ja, jag väljer o säga riktigt)

 

Behöver du inte MIDI, och tänker inte flytta på pianot så är nog ett akustiskt o föredra p.g.a. ljudet, du får inte den exakta anslagskänsligheten och det fin-fina akustiska ljudet helt enkelt (och för mej är det bl.a. det som skiljer ett bra piano från ett dåligt) Visst är det kul o kunna byta ljud ibland, men efter ett tag så kommer du säkert märka att du kör med det vanliga pianoljudet mest, och knappt använder de andra, tror jag.

 

De digitalare jag pratar om, som för mej är "skit", ligger i prisklassen 20-40 000 kr, de dyrare lyxigare modellerna är säkert bättre.

 

Dessutom så är andrahandsvärdet på ett välvårdat akustiskt bra mycket bättre en på ett digitalt. Alla vet ju hur priserna på teknikprylar bara rasar.

 

Fast det är en hel del som beror på vad som är bättre o satsa på. Var du bor, grannar, planerar du o spela tyst med lurar, vilken prisklass osv.

 

Jag är lite själv i samma situation som du, men just nu, efter att ha provat några digitalpianon som ligger i min prisklass (hur de dyrare modellerna är, vet jag inte som sagt), så lutar det ganska ordentligt mot ett akustiskt.

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2002-11-03 21:27:21 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Jag var för ett par månader sen starkt intresserad av att köpa ett bättre digitalpiano

 

Vilket digitalpiano har du nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...jag misstänkte att folk kunde missförstå...;)

 

Jag menade ett digital piano av modell "bättre"...;) Inte ett bätre än jag har nu, för nu har jag inget...har ett akustiskt som jag inte är nöjd med...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var faktist denna modell som jag tänkte på

 

Lyckost dig som kan hosta upp så mycket pengar! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej =)

 

Du skriver:

De digitalare jag pratar om, som för mej är "skit", ligger i prisklassen 20-40 000 kr, de dyrare lyxigare modellerna är säkert bättre.

 

På vilket sätt är de skit? Anslagskänslan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lita inte blint på vad andra säger. Det är svårt för dig att veta vad andra har för referenser. Någon som har spelat mycket på en flygel för en halv miljon tycker sannolikt att alla digitalpianon är skräp. Det är möjligt att du kommer älska några av de digitalpianon du testar. Du måste själv åka till en musikaffär för att få veta.

 

När jag skulle köpa min första synth så läste jag en massa recensioner på nätet och jämförde priser. Sen när jag tog mig till musikaffären hade jag redan dömt ut några billigare synthar för att de fått dåliga recensioner på nätet. Och säljaren i affären blev riktigt upprörd över detta. :) Recensioner och synpunkter är något subjektivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man nog säga...jag märkte för inte så långt sen i skolan på en Yamaha digitalare att jag kunde inte ta i som jag kunde göra hemma på mitt akustiska, det kom helt enkelt inte starkare ljud...nu säger kanske nån det är väl bara höja lite och spela lite svagare, men så funkar det ju inte...;)

 

Fast du ska inte fästa dej för mycket på vad jag/vi säger här...du får prova själv helt enkelt, du kanske inte har lika höga krav, eller så är det jag som är för petig, vet inte...men prova är nyckelordet...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Jag ska besöka en musikaffär och kolla. Det jag får veta här är bara en liten del av övervägningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...