Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela hd


lillen_009

Rekommendera Poster

Jag har en ny hårddisk som jag skall installera ett OS på. Det enda jag ha på skiva är ME så det får bli det. Om jag vill dela hårddisken i två måste man väl partionera den, men jag har aldrig gjort det förut. Först formaterar man hårddisken, eller och vad gör man sedan???

 

Vad skulle hända om jag delar på hårddisken ch senare köper XP. Går det att installera över eller blir det problem med partioneringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också skaffa programmen, som ska kunna dela upp hårddiskarna utan att behöva

formatera.

 

Men annars är det som du säger, du måste använda din startdiskett och köra fdisk i Dos-läge, efter du har gjort detta så måste du formatera din hdd, därefter ska su installera ditt OP.

 

Lite mer information om hur du gör, kan du läsa på den här sajten

 

http://datorsajten.just.nu

 

Du kan visst installera över om du vill lägga in XP vid ett senare tillfälle.

Det blir normalt inga problem med partitioneringen.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny hårddisk som jag skall installera ett OS på. Det enda jag ha på skiva är ME så det får bli det. Om jag vill dela hårddisken i två måste man väl partionera den, men jag har aldrig gjort det förut. Först formaterar man hårddisken, eller och vad gör man sedan???

 

Vad skulle hända om jag delar på hårddisken ch senare köper XP. Går det att installera över eller blir det problem med partioneringen

 

Du skriver ju faktiskt att du undrar om man inte måste formatera och dela på din hdd.

 

Ska du dela din hdd så måste du köra en fdisk och sedan formatera varje hdd och sedan installera det man ska ha på varje hdd.

Och ska du komma till fdisk så måste du köra en startdiskett för du ska utföra dessa kommandon i DOS-läge

 

Så då får du i alla fall göra som jag skrev.

 

[inlägget ändrat 2002-11-02 22:35:05 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl din dator i bruk idag, då går du in i kontrollpanelen och väljer LäggTill/TaBort och sedan finns det en flik där du skapar dig en startdiskett.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den är inte i bruk. Fläkten i min gamla fick någon kortslutning så innehållet blev för varmt och pajade innan jag märkte det. Moderkort, processor, grafik och hd blev förstört. Har köpt nytt nu och det är på den jag vill installera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...