Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny fil saknad!


öjje

Rekommendera Poster

HEJ!

 

Jag har tidigare skrivit om mitt problem med saknade filer.Nu har jag lyckats kopiera Himem.sys

till farsans hårdisk (windows 95) från min startdiskett (windows 98).Nu har nästa problem uppstått,och det var ju ingen överraskning.Nu saknas en fil som kallas MZTOAK\MZTINIT.SYS.

Denna fil hittar jag inte på win.98.diketten.Hur ska jag kunna få tag i den och kopiera över den till farsans data.Jag har nu kommit fram till själva inloggningsrutan,men muspekaren är ur funktion och jag kan inte komma längre.När jag trycker retur efter det jag skrivit inloggningslösenord,så står det att nödvändiga systemverkyg saknas i registret.Jag vill så gärna hjälpa farsan att få igång hans data igen,eftersom det var jag som sabbade genom att radera dessa filer när jag bara skulle ta bort temp.filer.Klantigt!

Hur ska jag göra?

Mycket tacksam för tips som kan hjälpa mig vidare,främst då hur man får tag i den saknade filen.Även cd-rom-enheten är utslagen.Hur får man igång den och vad kan ha hänt?Alla sladdar sitter i som dom ska.

Tack på förhand!

M.v.h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kan blanda ihop Win95-DOS-filer med Win98-DOS-filer.

Är det inte bara att ominstallera Win95 igen ;)

 

[Edit]Delete sista raden, efter att läst om utslagen CD...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-02 15:33:13 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mzinit.sys verkar i alla fall ingå i Service Pack 1 för Windows 95

http://www.microsoft.com/windows95/downloads/contents/WURecommended/S_WUServicePacks/W95SvcPack1/Default.asp

Prova att söka på tex google så finns det en del ställen du kan ladda ner den ifrån. Till exempel:

http://tecun.cimex.com.cu/tecun/software/Drivers%20Anteriores/Drivers2/win95/mozart/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fil MZTOAK\MZTINIT.SYS. har att göra med ljudkortet som sitter i,det verkar som om det sitter ett ljudkort som kan heta något med Oak Technologies Mozart.

Har du inte tillgång till disketter och/eller skivor med dessa tillbehör, så att du kan installera det som felar igen.

 

Hålla på såhär att leta filer och installera fil för fil.

 

Kryp till korset och installera om hela systemet igen, annars är tyvärr risken stor att du får ännu mera fel och strul.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...