Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel på skivan?


ricardo

Rekommendera Poster

Hej ! Jag har satt ihop en PC (min tredje)av nästan enbart nya lösdelar. Den här har krånglat mer än de andra med återkommande oförklarliga krashar (win 98SE iochförsig) och på sistone bootproblem, samt att HHD låter lite rassligt (Ny IBM 40G). Jag körde en ytkontroll som visade 6 skadade kluster. Scandisken junde ej reparera alla, ompartitioneringen tar 3 timmar med rasslande ljud av och till. Låter det som fel på hårdvaran eller? Finns det annat att prova innan man ber att få byta (köpt 6 mån sen)?

Tack för tips !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oavsett om det fungerar eller ej rekommenderar jag att du återlämnar disken och begär en ny. Skadade kluster ska gå på garantin och det är troligt att det blir värre...

 

personligen skulle jag byta ut disken mot ett annat märke.

 

har du möjlighet att testa med en annan disk?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besök IBM sidan nedan och ladda hem IBM Drive Fitness Test.

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

 

testa sedan disken. Det är vad jag rekommenderar. Om Drive Fitness Test rapporterar fel har du en bra grund för garantin när du skickar disken till IBM. Du bör i alla fall inte vidare använda disken för några viktiga data, då skadade sektorer sprider sig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Jag har ersatt hdisken med en ny Maxtor som fugerar bra, Skall i varje fall testa den jag tog ut med utilityn frn tillverkaren. Jag rapporterar småningom vad det blev av allt.

Ric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Fitnesstestet jag laddade ner gjorde underverk! Hårddisken är till synes botad (bootad ;-)) efter en omgång med detta verktyg. Jag vågar nog inte ha den primär disk men den verkar okej annars!

Tack för bra tips/länk, Poäng till Monshi !

Ric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att höra.

 

Man kan dock fråga sig vad som orsakade de skadade sektorerna från början. Du gör helt klart rätt i att ej ha den som primär disk, du bör inte heller spara viktiga filer på den innan du satt den på prov en tid.

 

Testa för övrigt även de andra verktygen på sidan. Jag gillar verkligen IBM Feature Tool...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...