Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program i samband med Terminal Server


.martino

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har två "häckar" (PII-233) till maskiner som tanken var att slänga upp mot våran tilltänkta terminal server.

 

Min konkreta fråga är hur jag får maskinerna till "tunna klienter"? Idag ligger det W2k-Pro på dessa och mina funderingar går att autologga in i maskinen samt direkt aktivera terminal server klienten.

 

Men när personerna sedan loggar av hamnar de väl i den lokala datorn igen. Finns det något program snutt som kan känna av när TS-klienten stängs av och som då stänger av den lokala datorn?

 

Vill ha lite råd för att få dessa maskiner att fungera så enkelt som möjligt i en ts-lösning. OS, smarta inställningar mm.

 

.martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal lösningar på det.

 

Själv kör jag en bantad linux boot som totalt ligger på 1,5mb. Den loggar in på terminal servern och när det sker en urloggning så kommer en ruta upp med tre alternativ: "Starta om", "Återanslut" och "Ny Session".

 

Dock brukar kruxet ligga kring "licenser" beroende på hur W2K licensservern är konfigurerad. Givetvis finns det små verktyg som löser detta också.

 

Vill du greja det riktigt snyggt så kan du ju boota från LAN också - under förutsättninga att dina nätverkskort stödjer detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här lilla linux boot:en är det något du själv byggt ihop eller finns den att få tag på via nätet?

 

Som du sa är kruxet licenser. Eftersom w2k maskinerna innehåller en CAL licens var så var tanken att bygga vidare på detta. Men ingenting är ju spikat...

 

Jag ska undersöka maskinerna om de har möjlighet att boota via nätet det hade ju varit snyggt i sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt booten själv, men jag är helt hundra på att jag även sett färdiga images på nätet för just detta ändamål.

 

Jag vill minnas att Microsoft också hade en bantad windwos 3.11 boot på en diskett som skötte detta.

 

Hur är din licensserver upplagd just nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domän kontrollanten har 20 CAL licenser på sig redan sedan startet då vi hade en ts-server på plats. Men denna var tvungen att användas till annat... men domänen har fortfarande licenserna registrerade.

 

Sedan jag börjat testa här igen med ts-server mm har det dykt upp lite licens meddelanden i loggboken och denna delen är jag lite dålig på.

 

Helst skulle jag vilja få den att sluta pumpa ut felmeddelanden men det finns nog bara ett smart sätt att få det gjort ordentliget - ta sig tid och läsa lite samtidigt som jag åtgärdar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...