Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator


Dedan

Rekommendera Poster

Hejsan har en Compaq Pressario med 512 ddr ett Geforce 4 128mb och en 2,0 pentium och en hd på 120 gig den är partiotionerad i 3 delar Win Xp. Jag använder DC++ ganska flitigt. Datorn är nu grymt seg och efter att man haft den på ett tag så hänger exemelvis inte grafiken med utan om man flyttar en programruta så blir det flera stycken efter den. Jag har kört scandisk men den blir seg efter ett tag, Utforskaren hänger sig ganska.

Tacksam för förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att du letar reda på windows xp skivan (inte recoverskivan!) och en startdiskett. Starta om datorn med diskett isatt, formatera partitionen du har OS:et på. Och installera om XP på den!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan boota direkt ifrån XP-skivan...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör XP...

 

Man bootar från XP-skivan och i installationsprogrammet så kan man båda formatera och partitionera sin hårddisk. Jag rekommenderar att man väljer NTFS som filsystem om man inte absolut måste ha FAT (tex kör dualboot med Win 98 och behöver komma åt saker på XP-partitionen).

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

[inlägget ändrat 2002-11-02 13:45:31 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det verkligen behövas en ominstallation för att få datorn bättre?

 

Känns jobbigt, om man nu förstås inte tänkt sig att göra det i alla fall...

 

Förslag på åtgärder som kan hjälpa lite grand (utan en ominstallation):

- Uppdatera till SP1

- Defragmentera den partition som OS:et ligger på

- Kan det vara så att du har lite utrymme kvar på den partition som OS:et ligger på? Frigör utrymme.

- Testa med att öka på swapfilens storlek (kan hjälpa med att ställa in den på en fast storlek ex. 512MB)

- Uppdatera drivrutiner till moderkortet (om det går på en Compaq - vad vet jag).

- Flasha till senaste BIOS för moderkortet

- Försök att inte låta DC ha sina "downloaded files" på samma parition som OS:et

 

finns säkert fler sker som kan göras

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...