Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

/


Don Tomas

Rekommendera Poster

Tja, rätta mig om jag har fel, men jag tror att följande gäller:

 

//eforum.idg.se/ är den korrekta formen, så den syftar på root-biblioteket på eforum.idg.se, medan den utan ett snedstreck syftar på en fil (i de fall den fil man pekar på råkar vara ett bibliotek - under t ex unix så är ett bibliotek bara en fil som har egenskapen att vara ett bibliotek).

 

De flesta webservrar skriver dock automatiskt om adressen och lägger på ett extra snedstreck om användaren slarvigt nog struntat i det (vore intressant att se hur många procent som struntar i avslutande snedstreck).

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 20:46:41 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som helst skillnad. Web läsaren sätter altid en / om inte det är en sida som skall visas.

http://lala.com/dir/

Här sätts ett sådant tecken för att bestämma att det är en katalog.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om man skriver www.blaha.com/tralala så att webbservern (eller webbläsaren?) måste haka på ett / så går det åt två anrop istället? Bara en fundering... :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett bägge delarna, en del webbservrar skickar en 30x för att browsern ska göra en ny request. Men jag har också sätt servrar som sköter det "serverside" så att säga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tekniska bakom det hela vet jag inte, men, i apaches webserver för windows så får man 404 om man skippar det sista snedstrecket.

 

Så jag antar att det ligger på serverside och att det är ganska så vanligt att webservern fixar det - jag brukar iaf inte råka ut för nåt..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...