Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt hemsida utifrån


Lilleman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fast uppkopling och IIS-server. På servern har jag en hemsida (på hårddisken)som jag vill att utomstående ska komma åt. Tyvärr fungerar det inte för utomstående att komma åt min sida. Läste ett tidigare inlägg om samma sak.Han fick det att funka. Jag har ingen brandvägg. Finns det ngt annat man bör tänka på för att få det att fungera? Kör jag http://127.0.0.1/mb/default.asp så funkar det (eftersom jag kör det lokalt).

Ha en trevlig halloween!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en äkta (publik) IP-adress, man kan säga 127.0.0.1 är datorns interna IP-adress, det fungerar inte utifrån.

 

Alla utom dessa är publika IP-adresser:

10.0.0.0 - 10.255.255.255

127.0.0.1

172.16.0.0 - 172.31.255.255

192.168.0.0 - 192.168.255.255

224.0.0.0 - >

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 17:20:55 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem utomstående anger den adres som jag har blivit tilldelas då jag kopplat upp mig...typ

 

129.123......osv

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon brandvägg igång? I så fall, döda den och prova igen. Funkar det då är det brandväggen, annars inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar den adressen för dig?

 

Det skulle inte skada om vi slapp leka 20 frågor för att lösa ditt problem, om svaret är "ja" på frågan ovan så kan det vara av viss vikt att veta:

 

1. Vad du har för bredbands/ip-leverantör.

2. Om du har en router av nåt slag.

3. Om du har en brandvägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

129.123......osv

Ligger din server på ett av Utah State University nät?? I sådana fall kan i alla fall jag tänka mig att de stoppar allt sådant centralt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är "129.123" bara ett exempel taget ur luften, eller börjar din ip-adress med 129? We need to know, you know ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Denna adressen fungerar för mig.

http://129.16.47.195/

 

Jag har ingen brandvägg. Jag använder Chalmers nät (mer än så vet jag inte).

 

Låt mig ta ett annat exempel. Jag har en FTP Server. Andra personer kan ansluta till den genom att dem får mitt ip-nr, lösenord och användarnamn. Fast dem som har anslutit sig till FTP servern har använd samma nät som mig, dvs Chalmers. Det är kanske så att högskolan har lagt in en spärr för utomstående?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har WLAN, dv s trådlöst nätverk. Korten vi har i våra bärbara datorer är på 11 Mbit men i praktiken rör det sig om max 5 Mbit. Fast det går hyfsat snabb ändå. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...