Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågakolon!


Sasja

Rekommendera Poster

Som jag förstått det hela använder man parantereserna efter en funktions namn för att skicka med information.

function kontrollera()
Jag undrar dock hur just det fungerar... Om jag t.ex. vill skicka med informationen från just vilken knapp (knappens namn) man klickade på för att aktivera funktionen.

 

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har name="minknapp" i knappens tagg så kan du i anropet av funktionen skriva

kontrollera(this.name);

Då skickas "minknapp" med (utan fnuttarna).

 

Sen tar du emot det.

function kontrollera(knappnamn)

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 14:40:40 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan: Om vi återgår till problemet jag hade igår. Men gör det enklare; vi byter istället namnet på den vi ändrade till innan det blev dubbel till texten FEL.

 

Hur gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka med "this" i anropet av funktionen.

<select size="1" name="vba" onChange="letadubblar([b]this[/b])">

 

Använd sedan koden nedan. Du får komplettera med din kod för att kolla om det är två likadana alternativ.

function letadubblar(lista)
{
lista.options[lista.selectedIndex].text = 'FEL';
}

 

Jag är inte helt säker på att jag fattade rätt vad du vill göra, säg till isf.

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 15:21:37 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött, det fungerar finfint. Men att JavaScript ska vara så jäkla krångligt. Hittar ingen logik i det hela...

 

Jag förstår inte vad du gör typ, och felmeddelandena man får i browsern när man gör något galet i JavaScript säger mig noll.

 

En poäng har du förtjänat iallafall. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att JavaScript ska vara så jäkla krångligt. Hittar ingen logik i det hela...

Kommer man bara in i det så funkar det rätt bra, men helt lätt är det inte alltid.

 

Jag förstår inte vad du gör typ, och felmeddelandena man får i browsern när man gör något galet i JavaScript säger mig noll.

Håller med om att felmeddelandena är inte de bästa =)

 

Tack för poängen!

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man åt för att ändra vilket alternativ som ska vara valt i en rullgardin för tillfället?

 

T.ex. istället för att få upp "FEL" så byter den bara till ett annat alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...