Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OE tar bort jpg-filer


Andersson_

Rekommendera Poster

E-postade hem några bilder tagna med digitalkamera i JPG-format.

När jag öppnade Outlook Express (6) hemma så sa den att den tagit bort filerna av säkerhetsskäl.

Varför då? Att OE kan ställas in att ta bort alla körbara filer (typ exe, pif osv..) är ju bra ur virussynpunkt, men mina bildfiler ska den ge f-n i. Kan man redigera någonstans vilka typer av filer som automatiskt tas bort?

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 13:10:17 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pif är för det första inget körbart format, det är också ett bildformat.

 

OE är ett enkelt program, så du kan antingen välja det ena eller det andra, alltså inga filer eller alla filer... Men om du inte är klåfingrig och öppnar bilagor i misstänkta mail, är det inget farligt att tillåta bilagor. Tips: Skaffa ett bra antivirusprogram, som till exempel Norton Antivirus om du vill vara säker. Det kollar nämligen mailen innan de kommer in i din dator...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry - tack för svaret.

 

Självklart har jag AV-program och du säger att antingen kan jag välja om jag vill ta emot alla eller inga bilagor, men det kan väl inte stämma. Word-filer tas emot av mitt OE likaså andra bildformat som bmp eller tiff. Men just mina JPG-filer som jag försöker skicka till datorn hemma tas bort av OE. Om jag däremot konverterar dem till tiff eller BMP så går det hur bra som helst.

Varför just mina JPG-filer?

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> pif är för det första inget körbart

> format, det är också ett bildformat.

 

I Windows är det körbart. Det är möjligt att det finns ett bildformat med samma namn, men du kanske tänker på tif?

 

Historiskt är ju en pif-fil instruktioner om hur ett program ska köras i Windows (har för mig förkortningen står för programinformationsfil), men nu kan du ta godtycklig exe-fil och byta namn till pif och den kommer att köras ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...