Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Livslängd på IDE-hårddisk


P2J

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar vad den genomsnittliga livslängden på en "normal" IDE-hårddisk är?

(7200 rpm-diskar)

Har för mig att jag någon gång i tiden läst om ca: 300.000 timmar men det låter otroligt långt om än trevligt.

Fast dom kanske håller så länge om man inte gör något otrevligt med den som läsning och skrivning.

Eller är det möjligt att en hårddisk utsatt för läsning och skrivning överlever i 34 år om den är "anständigt" tillverkad och inte utsatt för några kraftiga "el-chocker" eller fysiskt väld.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte vara säker, och det verkar som om det blivigt värre..

 

efter 5 år så har jag hört att företagen slopar dom oavsett prestanda/funktionalitet. Men med dagens diskar undrar jag om dom håller så länge under hård belastning..

 

fast alla diskar som gjordes för 5 år sedan (eller senare) fungerar finfint för mig. Men i och med att datan lagras allt tätare så blir dom ju förstås käsnligare

 

IBM har ju minskat den uppskattade livslängden enormt med 120 GXP och alla som tillverkar hårddiskar har ju gått med på att sänka garantitiden till 1 år mot 3 (skälet sägs vara ekonomisk smidighet eller nåt sånt - men sen vad som ligger bakom anledningen vet man ju inte).

 

Jag brukar säga att hårddisken troligen är värdelös då den dör på grund av förslitning. Men då förutsatt att det inte är något måndagsexemplar. Någon garanterad 'bäst före' är nog omöjlig att uppskatta. Kanske blir det bättre med den nya optiska lagringen.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 00:32:06 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300.000 timmar var för några år sedan, nyare diskar utlovas ca 600.000 timmar som MTBF värde.

 

Fast IBM visade att så var inte fallet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...