Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser vid start


Potentilla

Rekommendera Poster

Sedan jag fått hjälp med att lösa problemet med filer som inte gick att hämta, så har ett nytt problem uppstått.

Efter att ha uppdaterat scriptet till det externa ISDN-modemet (isdnVigor 128), så har datorn börjat med att frysa vid uppstart. Inte varje gång men nästan. Trycker jag då på omstartsknappen så brukar den oftast rycka upp sig och starta som den ska.

Går jag in under inställningar/modem efter en ”frysstart” så har portinställningen flippat ur och visar på fel portnummer eller ”internt”. Jag sparar den rätta men efter nästa start är det ofta samma sak igen.

De två sista gångerna har jag dragit ur modemkabeln vid start och då har det fungerat.

iMac G3, 350 kHz, Mac OS 9.1

Agneta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas flera orsaker till varför datorn fryser vid uppstart men det har helt säkert med USB att göra, som du själv redan upptäckt.

 

Om du har uppdaterat MacOS från 9.0.x till 9.1 så ska du också ha gjort en sk. Firmware-updatering. Den brukar följa med systemuppdateringen men kan säkert hämtas separat via länken nedan. Börja med den om det inte redan är gjort.

 

Det finns även två Tillägg som kan behöva uppdateras; USB Device Extension och USB Software Locator

 

Den bekvämaste varianten är kanske att använda Programuppdatering eller att uppdatera hela systemet till högsta gratis-versionen.

 

I allra värsta fall kan du behöva starta datorn utan isdnVigor ansluten varje gång men så illa är det ganska sällan.

 

Finns säkert flera orsaker som inte jag känner till.

 

Här är länken till uppdateringarna:

http://www.info.apple.com/support/downloads.html

...leta under:

Apple Hardware - iMac

Apple Software - MacOS

 

/Lars , (nu uppdaterad med senaste marsipan-script).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Jag har sedan en tid fått meddelande via Programuppdatering om att jag kan hämta en uppdatering av Firmware och Disk Burner men har inte gjort det än. Har för mig att jag läst någonstans att man kan behöva göra om vissa inställningar efter en installation av Firmware, så därför har jag väntat med den.

Bör man uppdatera allt som Programuppdatering presenterar?

Nu har jag i alla fall "resurser" att hämta hem filerna!

Jag återkommer...

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid Firmware-uppdatering återställs PRAM, (Parameter-minne), som håller koll på vissa inställningar.

Det är tex. skrivar-val, Datum och tid, AppleTalk och Modem som man kan behöva ställa in på nytt efter uppdateringen.

 

Det är ganska svårt att säga vad man bör uppdatera eftersom man inte alltid känner till vilka filer som används.

Utan att ljuga kan man ju säga att det alltid finns en anledning till att filer uppdateras och, vill man veta varför så finns informationen att läsa på Apple's support-sidor. Där står oftast ganska utförligt vilka funktioner som påverkas och vad som var fel i de tidigare versionerna.

Kort sagt; Har man varken problem eller tid så ska man nog vänta med uppdateringar tills det dyker upp en bra anledning eller överskott av tid. Har man problem så bör man försöka lista ut vilka problem uppdateringarna kan förväntas lösa innan man gör dem.

 

Nu tar loggar jag av Eforum och återkommer på måndag.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat iMac Firmware 4.1.9 via Programuppdatering. Installationen gick bra enl. info-skylt. Hade hoppats att uppdateringen skulle hjälpa mot frysningen, som inträffar vid start då isdnVigor-kabeln är ansluten, men tyvärr inte. (Datorn kan även frysa, då den är färdig med start, i det ögonblick som man pluggar i kabeln.) Istället har ytterligare ett orosmoment seglat upp; nämligen att under start (utan isdnVigor-kabeln), så visas en mapp med ett frågetecken som snabbt övergår till en mapp med Mac OS-loggan, vilken i sin tur raskt övergår till den leende datorsymbolen. iMacen startar visserligen men det här gör mig litet nervös. Jag har kollat i de flesta av mina inställningar men inte hittat något fel. När jag väl har lyckats med start och inpluggning av modemet så fungerar allt utan gnissel.

Jag har letat men inte lyckats hitta senare versioner av USB Device Extension och USB Software Location ( min version 1.4.6). Programuppdatering har heller inte letat upp någon sådan uppdatering.

Det är ju tur att det finns nätter att ta till när problemen hopar sig...

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Du verkar ha ngt fel i systemet.

Den mapp du pratar om dyker upp när datorn inte hitter ngt system att starta från.

Jag skulle formatera om HD (nollformatera) och installera ett helt nytt system (minst 9.1).

Se till att backa upp allt du vill ha kvar före bara..

 

 

:) Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du ger dig på mer omfattande åtgärder bör du prova att välja startskiva i Inställningar. Det verkar kanske konstigt, eftersom du bara har en hårddisk, men det är bara för att utesluta valet "Nätverksskiva".

Bygg sedan om skrivbordet genom att hålla ner 'Alt + Kringla' under hela starten, och klicka OK när datorn vill ha bekräftelse på att du verkligen vill bygga om skrivbordet.

Det borde göra att Frågetecknet inte visas vid starten.

 

Beträffande USB Device Extension och USB Software Location så följer de förmodligen med vid uppgradering av MacOS. Version 1.5.9 av USB Device Extension är den senaste.

Jag ska kolla om jag kan hitta en bra version att ladda ner. Återkommer...

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara bekräfta att Suddens förslag är mest kloka i detta fall. Att formattera om hårddisken och installera om systemet gör man i YTTERSTA nödfall.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Tycker att det brukar gå snabbast att formatera om man upplever mycket krångel med datorn.

Du skall naturligtvis ha ett hum om hur du får tillbaka alla inställningar och dokument efter nyinstallation.

Jag tycker att det verkar som om Agneta har en massa olika problem med burken hela tiden (vet inte hur länge hon krånglat) men en formatering och en nyinstallation (OS + programm) brukar inte ta mer än ca 2 timmar.

Att sitta och leta effter tex ett

 

Men det är bara vad jag tycker själv. °¿°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick i somras HDn formatterad och systemet uppdaterat till 9.1 men det hjälpte inte mot det nerladdningsproblem som jag ursprungligen skrev om här i Eforum och som Sudden hjälpte mig med att fixa.

 

Eftersom jag inte kan så himla mycket om datorer, så blir jag nog ganska omständlig och upplever problemen fler och värre än de skulle verka för en erfaren kille/tjej.

 

Nu har jag följt Suddens anvisningar och jag har blivit av med frågetecknet, hurra! Datorn startade t o m med modemkabeln ikopplad. Återstår att se om den gör det i fortsättningen också.

 

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar kunna mer än du tror.

Klart över "medel", jämfört med alla hundratals Mac-användare jag har träffat.

Det brukar räcka med lite fantasi och en halv susning om var man kan få reda på lite mer, för att klara sig.

Man kan ju ändå inte veta allt...

 

Apropå just ingenting, så kan du väl uppdatera din Eforum-profil med en presentation.

CyberPet är nog den enda man sett på bild (i MacPressen), så vi andra får ju visa upp oss i text-format.

 

Kör så de' ryker, Agneta!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sudden,

 

Kan bara berätta att även när man har en susning så är inte hjärnan med alla gånger. :-D

 

Hade tagit med min bärbara och bootade i OS 9.x och upptäckte att inget funkade. Blev helt kall när jag fick felmeddelanden om att PPP inte funkade, eller att jag inte kunde spela iTunes. Såg framför mig timmar med jobb att installera om systemet från korrupta filer.

 

Så tänkte jag: "Vad skulle Sudden sagt?" Jooo, han skulle sagt "prova bygg om skrivbordet först. Så det gjorde jag. Och då funkade allt igen. Tog 5 minuter istället för flera timmar.

 

Bara därför får du lite mer poäng från mig. :-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sudden

Nej, du har så rätt, ”Man kan ju ändå inte veta allt...” Ett bra sätt att lära sig är att läsa facktidningar (själv gillar jag Macworld och Cap & Design). Man lär sig också otroligt mycket bara genom att läsa inlägg i t.ex. Eforum. Jag tror också att det är litet som med korsord, man måste lära sig att tänka i nya banor, att hitta nya infallsvinklar, för att komma fram till rätta problemlösningar. Det verkar du vara bra på (det här var litet sockrat smicker, det blir ingen marsipan den här gången, kanske några extra poäng) och du ska ha stort tack för hjälpen för nu fungerar min iMac som den ska.

Agneta

 

PS Ska fundera på uppdateringen av Eforum- profilen DS

 

[inlägget ändrat 2002-11-05 21:09:48 av Agneta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...