Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Insert Into...


.mixon

Rekommendera Poster

Hej,

 

har ett enklet formulär där man kan lägga in text (typ en gästbok). Detta gör jag mha insert into och det har funkat fram tills idag då det helt plötsligt returnerar:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

 

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]COUNT field incorrect

 

I min kod har jag inte specificerat något om min nyckelkolumn (som är en räknare med namn ID). Det har som sagt funkat innan men nu verkar det vara något fel på "COUNT" delen...

 

Något tips?

 

mixon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen klistra in din kod, så blir det lättare att hjälpa dig!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den:

 

Addera = "SELECT * FROM article"

 

SQL = "INSERT INTO article(headline,articles,image,imagetext,team,datum,tid,copy) VALUES ('" & headline & "','" & story & "','" & image & "','" & imagetext & "','" & team & "',#" & date() & "#, '" & klockan & "', '" & copy & "')"

 

AddConn.Execute(SQL)

 

AddConn.Close

Set AddConn=Nothing

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ha två SQL-satser? :)

SQL = "INSERT INTO article(headline,articles,image,imagetext,team,datum,tid,copy) VALUES ('" & headline & "','" & story & "','" & image & "','" & imagetext & "','" & team & "',#" & date() & "#, '" & klockan & "', '" & copy & "')"
Connect.execute (SQL),,128
AddConn.Close
Set AddConn=Nothing

Det gör nog ingen skillnad...

 

 

Hur ser de olika värdena ut. Skriv %><%=SQL%><% mellan SQL-satsen och AddConn för att se vad SQL innehåller.

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av räknare? Alltså kan det vara så att dina tal tagit slut? Jag har råkat ut för med MySQL en gång när jag hade valt fel datatyp så när räknaren nått till 255 så gick det inte att lägga in mer. Men det funkar ju inte likadant i Access så det borde ju inte vara det som är felet.. "COUNT" tycker jag tyder på att det handlar om en SELECT-sats som krånglar, men du har ingen sådan på sidan eller (förutom Addera = "SELECT * FROM article")?

 

Du får inte veta vilken rad i koden som felet är? Kolla isåfall vilken rad det är som blir fel av dem du skickat in eller om det är någon annan så skicka den.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Felet är på rad 124 där det finns följande kod:

AddConn.Execute(SQL)

 

Eftersom jag bara hunnit till tal nr 7 i räknaren så har ju inte räknaren nått slutet eller så.

 

Testade att skriva in %><%=SQL%><% och fick ut precis det jag skrivit in.

 

Man måste väl inte ha med ränkaren i insert into när man lägger in nya rader? Det behöver jag inte på andra fungerande sidor?

 

Kristianstad -> menar du att jag kan ta bort "Addera = "SELECT * FROM article" i min kod eller?

 

tack för all hjälp grabbar, det blir poäng när det blir rätt ;)

 

mixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Här är svaret på ditt problem:

http://www.macromedia.com/support/ultradev/ts/documents/80040e10countfield.htm

Du verkar ha ett frågetecken (?) någonstans i databasen...

 

Kristianstad -> menar du att jag kan ta bort "Addera = "SELECT * FROM article" i min kod eller?
Jag ser faktiskt ingen nytta med den. Det är dock möjligt att du kommer ha nytta av den i den fortsatta ASP-sidan...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länk!

 

Trist nog så har jag inte döpt något fält i databasen till något med ett ? i.

 

Applikationen fungerade som sagt tidigare men har nu flippat ur av någon anledning.

 

Tack ändå!

 

mixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...