Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dubbla skärmar.


SubSonic

Rekommendera Poster

Jag har äntligen fått en ny dator och när jag beställde den planerade jag för att köra dubbla skärmar eftersom jag kör mycket grafikprogram i vilka arbetet underlättas med större skärmyta. Jag köpte en dator med grafikkort som stödjer detta, iof en redan ihopasatt sådan (en HP). Nu när jag fått datorn kan jag bara inte få funktionen att fungera. Skärmen får signal. Om man får in på bildskärms inställningar o tar avancerart så är knappen klona inte aktiverad. är det någon som vet vad felet kan vara?

Jag har ett Geforce 4 Ti4200, ett asus moderkort, Xp pro. När jag plockar av sidan på buren o kollar ser det ut som om den sekundära bildskärmsporten är integrerad i moderkortet.

Tack på förhand.

/Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa bildskärmarna på 2 olika sätt.

Alternativ 1 är i drivrutinen för grafikkortet, altarnativ 2 är för operativsystemet.

 

Vilka drivrutiner använder du? Detonator?

---

Läste lite tydligare och ändrar lite här..

Om det är ett GF4 bör ju inte sekundära skärmen sitta på moderkortet, såvida det inte är integrerat bildskärmskort på det. Och då kan det säkert bli problem. Du har väl 2 grafikutgångar på GF4-kortet, en vga och en dvi?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

[inlägget ändrat 2002-10-31 12:29:12 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, det är det jag inte har...Jag har bara en utgång på grafikkorttet+ en TV-utgång. Sen har jag en på ett annat ställe bakom datorn. Den var iof övertäckt med en bricka när jag fick datorn :P

Men det du snackade om inställningar på dricrutinerna, Hur gör man det, jag är inte så hemma på drivrutiner o sånt. Var får man detonator ifrån?

/Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en utgång på grafikkorttet

Aha.. Ok. Som bäddat för trubbel med andra ord. ;)

Du har förmodligen ett integrerat grafikkort som ska leka "sekundär-skärm".. Då är det i Windows du ska välja Egenskaper för skrivbordet, sedan inställningar. Har du 2 skärmar där? 1 och 2? Vilket OS kör du förresten?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du har ett integrerat grafikkort - och detta är garanterat anslutet till AGP-bussen.

 

Eftersom ditt GF4 oxå garanterat är anslutet till AGP-bussen så är det integrerade grafikkortet inaktiverat (förmodligen därför det satt en bricka för kontakten) och kan definitivt inte användas.

 

Du har blivit lurad? Du ska ha två vga eller en vga och en dvi-i-kontakt på GF4-kortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan inte aktivera det integrerade grafikkortet då så det kan användas som sekundärt skärmkort eller något?

om detta inte funkar, kan man då köpa ett annat budget-skämkort som man kan köra o använda dess utgång på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan inte aktivera det integrerade grafikkortet då så det kan användas som sekundärt skärmkort eller något?

Tveksamt, kolla i manualen på

http://www.asus.com/index.asp

 

kan man då köpa ett annat budget-skämkort som man kan köra o använda dess utgång på?

Jo det ska fungera, du får köpa ett PCI-grafikkort om du har någon ledig PCI-plats förstås.

 

Jag har det så just nu, ett AGP- och ett PCI-kort och två skärmar. Kul.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-10-31 18:06:55 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du kanske vill köpa ett budgetkort som stöder samma upplösning som ditt GF4. Själv tänkte jag inte på det förrän det var försent (betalade dock inget för det nya pci-kortet) och fick därför 1152x864-upplösning på min vanliga skärm och 800x600-upplösning på den sekundära. Det ser inte särskilt roligt ut alls faktiskt...

 

[inlägget ändrat 2002-11-01 02:44:31 av AlexS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan inte aktivera det integrerade grafikkortet då så det kan användas som sekundärt skärmkort eller något?

 

Nej, bara ett kort kan sitta på agp-bussen åt gången.

 

Kolla på http://www.realtimesoft.com/multimon/ i databasen innan du köper ett pcikort också, så att det har drivrutiner som klarar flerkortsläge.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...