Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Johan12

diskrensning...........

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag skulle vilja rensa min hårddisk på program och operativ system och sedan installera Win98.

Måste man formatera om hårddisken, och i så fall hur gör man det?

Någon som har lust att skriva ett uttömmande svar till en datanalfabet?

Hoppas på snabbt svar.........

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du inte vill ha kvar något på hdn är formatera om hd ett bra alternativ

dock kom ihåg att alla dokument och andra viktiga filer kommer att försvinna, som om du har flera hårddiskar eller partitioner glöm inte att kopiera filerna.

att formatera om hdn är lika bra, då om du använt den länge skulle jag gissa att den är rätt fragmenterad

plus att formatera om en hd är det snabbaste sätt att städa :)

avlsuta win98 och gå till dosen

där skriver du:

format c:\ /q

växeln q gör att du snabbformaterar

sedan är det bara att trycka in din installationsdiskette och börja installera eländet (win98) igen

god speed!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort precis som du sa.....nu står jag i Dos

a:\ och ska installera Win från CD:n men den hittar inte spelaren.......vad göra!!!?? PANIK!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bör heta E: eftersom stardisken laddar en massa skojiga saker till en "ramdisk" och den får namnet D: skriv cd E: så ska du kanske hitta cd-läsaren

(om du har fler än en hårdisk så måste du öka på enhetsbeteckningen med en "högre bokstav")

/F.Sundström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du startar om datorn med installationsdisketten i bör cd-rom enheten initieras

dock kanske du måste testa om den ligger på d, e, f (beroende på kongif på din dator och konf op disketten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara. Gå in i BIOS och ställ in så att datorn bootar från CD. Stoppa sen i din Win98 CD och starta om så bootar den direkt från CD'n utan att du behöver starta några speciella drivrutiner.

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp!

Nu har jag installerat hela win98, men nu dök ett annan problem upp..........Win hittar varken mitt interna modem och allt ljud är borta.....Allt sitter på samma kort!

Jag trodde det skulle hittas automatiskt......men icke då!!!

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E ju lite trist... Win98 är i och för sig ganska bra på att plugga å playa. Men allt hittar inte 98án.

Men drivrutiner brukar inte vara så svårt att skaka fram. Låt oss säga att du har ett Dynalink modem. Då kan du troligtvis hitta drivisar på www.dynalink.com. Du kan också pröva Windows standard drivisar för modem. Heter standardmodem 28.8 osv.

Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...