Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MiniDisk


MattiasStåhl

Rekommendera Poster

MattiasStåhl

Nån som vet hur/om man kan ansluta en MD till sin MiniDisk-spelare till en PC? Tanken är att kunna spara ner lite musik från mitt MP3-arkiv på en MD å sen köra den i musikanläggningen.

 

Nu kommer nån säkert att föreslå att koppla stereon via RCA/3,5mm till ljudkortet men ja har testat å de blir för dålig kvalité anser jag.

 

F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Det blir väl i princip lika bra kvalité som mp3-filen? Mp3:orna kanske är av dålig kvalité?

 

Annars föreslår jag att du spelar av direkt från orginal-CD:n, då borde det bli godkänd kvalité.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-30 19:17:03 av Oskar Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hittade MD-skivor i butiken.

 

Funderar på om man kan bränna sådana i en vanlig CD-brännare?

 

Vore rätt coolt om det går :)

 

Kollade min Plextorbrännare och där finns en lite mindre cirkel i mitten. Där borde väl en MD få plats, eller?

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kollade min Plextorbrännare och där finns en lite mindre cirkel i mitten."

Den där lilla cirkeln är nog till för 3" mini-CD. Dessa CD blev aldrig någon hit här i Europa. Framgången var större i Japan. Men i dag är det nog svårt hitta sådana.

Bygger inte MD på ett annat system?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Sådana små skivor kan du hitta på exempelvi s på Clas Ohlsson. Mini disc har du iinte använda att bränna på.

 

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Den där lilla cirkeln är nog till för 3" mini-CD. Dessa CD blev aldrig någon hit här i Europa. Framgången var större i Japan. Men i dag är det nog svårt hitta sådana.

Bygger inte MD på ett annat system?

 

Vet ej, det var bara en kreativ tanke som flög upp när jag såg skivan. Det ljusblå genomskinliga fodralet såg tufft ut och förde tankarna till amerikanska filmer. ;)

 

Tack annars för informationen.

 

Sådana små skivor kan du hitta på exempelvi s på Clas Ohlsson. Mini disc har du iinte använda att bränna på.

 

Aha, då får jag glömma det. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-30 19:59:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MD-skivor är inte runda, de är fyrkantiga. Den snurrande skivan ligger inuti ett plastfodral.

 

Dessutom är tekniken inte alls densamma. Det ända MD har gemensamt med en CD är bokstaven D i förkortningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasStåhl

Icke.... Mitt ljudkort är ett SB AWE32 vilket kankse inte är det bästa som finns men ja hävdar bestämt att kvalitén blir sämre. Kopplar ja samman ljudkort-stereo så märker jag att en hel del oönskade "ljudeffekter" från olika datorkomponenter finns med i signalen från ljudkortet. Bränner jag dock ner Mp3-orna på en CD så är ju dessa störningar helt oväsentliga då informationen på en CD/r överförs optiskt. Spelar jag en bränd cd med mp3or i min stereo kan jag ej höra nån skillnad på denna och en original-cd!

 

Grejen med att använda MP3-filer är väl iaf för min del att man slipper ha alla original-cd så den kommentaren var väl nåt av de mest puckade man hört, om de nu inte va menat som en skämt ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasStåhl

Okey.... Som framgått av diskussionen så är Minidisk en helt annorlunda teknik än cd-r/rw. Det som är bra med MD är dock att MD-skivorna ej är "engångs" som CD-r, dvs de går att återanvända, ungeför som cd/rw. Med en stor skillnad, MD-skivor funkar i musikanläggnig med MD-spelare vilket inte är fallet med CD-rw.

 

Så åter till den ursprungliga frågan...

De vore rikigt coolt om de fanns nån MD-spelare för intert bruk, dvs med IDE-gränssnitt. Men FireWire/SCSI borde ju oxå funka som gränssnitt. Nån som vet om de existerar nåt sånt ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en hel del oönskade "ljudeffekter" från olika datorkomponenter finns med i signalen från ljudkortet

 

Detta slipper du om du har ett ljudkort med digital utgång, tex Audigy.

 

helt oväsentliga då informationen på en CD/r överförs optiskt.

 

Det är inte det som är grejen. När du bränner CD läser du en ljudfil (mp3) från hårddisk, konverterar den till ett ljudformat som passar CD och sen bränner du den. Ljudkortet är öht inte inblandat.

 

Spelar jag en bränd cd med mp3or i min stereo kan jag ej höra nån skillnad på denna och en original-cd

 

För att du inte ska höra skillnad måste du ha en bitrate på minst 224 kbit/s på mp3-filen. Vid lägre bitrate är komprimeringen så hård att den förstör mycket ljud. Märks olika mycket i olika sorts musik. Klassisk musik blir ohörbar under 224 kbit/s. Hårddock fungerar på betydligt lägre bitrates.

 

slipper ha alla original-cd

 

Eftersom du då hämtar mp3 från nätet, så har du ingen möjlighet att påverka bitraten, utan får ta musiken "som den är". Fast ljudkvaliteten är för det mesta acceptabel, men det är en bit kvar till CD.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vore rikigt coolt om de fanns nån MD-spelare för intert bruk, dvs med IDE-gränssnitt

 

Det hade varit underbart. Tyvärr har jag inte sett någon sådan. Jag har däremot sett små portastudios (liten portabel mixer med inbyggd MD) som har FW-gränssnitt. En riktigt gullig liten pryl, med en prislapp på runt 30 kkr. Tror det var Yamaha eller Roland som har en sån?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl minidiscspelare att ansluta till datorn via ett datagränssnitt redan? NetMD ifrån Sony eller vad det var har juh diskuterats otaliga gånger. Du kan dessutom inte 'kopiera' dina mp3 till en MD eftersom MD använder atrac som filformat, så en konvertering måste till hur du än gör.

 

Slutligen, CD-RW-skivor fungerar alldeles utmärkt i alla våra musikanläggningar hemma.

 

.wey

[inlägget ändrat 2002-10-31 09:04:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasStåhl

Japp, nu vet ja lite mer... Givetvis måste mp3:orna konverteras, misstolkning av ordet "kopiera". Hmm... Funkar cd/rw i hemmastereo?? Inte i de ja prövat iaf....

 

Så summa sumarum så finns en MP3spelare med fw-grännssnitt men ej nån med typ ide/scsi. Kanske bättre/billigare å köpa ett "riktigt" ljudkort med digital utgång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar cd/rw i hemmastereo??

 

Det är inte alls säkert. I min vanliga CD-växlare fungerar det inte, men i min DVD-spelare (som även läser CD) fungerar det utmärkt.

 

Kanske bättre/billigare å köpa ett "riktigt" ljudkort med digital utgång?

 

Ja, det tycker jag iaf. Kolla på det nya Audigy II, tror det finns att köpa nu.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför statsar du inte på en mp3 spelare?

 

Jag köpte en Minidisc till samma ändamål som du och jag ångrar att jag inte köpte en mp3 spelare istället. Det känns lite osmidigt med MD...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassisk musik blir ohörbar under 224 kbit/s. Hårddock fungerar på betydligt lägre bitrates.

 

Jag tror inte du kan höra någon större skillnad på CD och MP3 (åtminstone inte >= 160 kbit/s. Är du villig att ställa upp på ett blindtest?

Jag tror bara att det är din subjektiva bedömning.

Vid blindtest är det betydligt svårare.

 

Be en kompis rippa ett stycke till 92, 128, 160, 192 och 224 kbit/s mp3 och sedan göra om dem till wav. Till sist så konvertera alla till 224 kbit/s mp3(så att du inte skall se någon skillnad). Spela sedan upp dem (på valfri hifi anläggning) och försök och tala om vilken som är bäst eller sämst. Kanske du kan hitta 92:an (ev 128:an) om det är ett klassiskt stycke med flera tysta partier). Men inte mer. Återkom gärna med resultatet.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag tror inte du kan höra någon

> större skillnad på CD och MP3

> (åtminstone inte >= 160 kbit/s.

 

På vanlig musik så hör jag skillnad under 160 kbit/s. Klassisk musik har jag inte testat, men jag kan tänka mig att det är större skillnader där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror som sagt på vad det är för musik. Ett lysnade exempel är Sarah Brightman vars röst låter riktigt illa under 192 kbit/s...

 

Jag ställer gärna upp på blindtest om det spelas på en vanlig stereo. Det är svårare att höra skillnad på datorns dåliga högtalare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns utrustning att spela av mp3 direkt till en MD spelare.

 

Till min Sony fick jag med ett usb interface som kopplas in i MD:ns mikrofon-ingång. Det är bara att koppla in den och köra record på MDn så spelar den in den musik som man spelar på datorn. Den är tyvär inte digital så man måste ställa in ljudnivåerna rätt bra för att det inte ska bli brus i bakgrunden och den känner av när låten är slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorns dåliga högtalare... Det beror kanske på vad man har för högtalare, men jag sade valfri hifi anläggning. Jag tror som sagt inte du hör någon skillnad. Skall jag göra tre som testfiler och maila dem till dig? Och så får du tala om vilken som är rippad i vilken bitrate?

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rippat 30 sekunder från Lars Roos spelar Beethovens Moonlight Sonata (tyst stycke med endast piano) på 3 filer vid 128, 160, 192 och 224. Sedan konverterat dem till wav och sedan tillbaka till 224 kbit's mp3. Är det någon som vågar anta utmaningen. meddela mig här så kan jag maila filerna.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv jagat samma problem. Körde först vanlig 3.5 mm RCA till förstärkaren, precis som du säger så blir kvaliteten för dålig. Hade ett generator liknande sur i bakgrunden till ljudbilden. Kvaliteten på musiken kan ökas genom att ha en högre bitrate, ex 224. Dessvärre har inte alla mp3 filer detta. Eftersom 128kbit/s tycks vara det mest vedertagna idag. Till viss del även 160 och 192. MD anser jag blir bara till att göra det ännu mer komplicerat. Så jag satsade på bra kablage!!! Gick och köpte en riktigt bra RCA 3.5mm kabel som jag anslöt till stereon. Det blev lite bättre, dessvärre hördes oljudet ännu mer. Alltså flyttades problemet till bristen i ljudkortet. Bättre ljukort och framför allt bättre källa (mp3) filer med högre kvalitet anser jag lösningen på problemet.

För att det är flexibiliteten och variationen med en PC baserad musikuppspelare i kombination med CD ljudets kvalitet som man vill åt.

 

_______________________________________

 

- who dares | wins.

 

[inlägget ändrat 2002-10-31 13:45:23 av tret]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...