Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordskydda flera sidor


J. Rönnberg

Rekommendera Poster

Jag är intresserad av att lösenordskydda ett antal sidor på en webbplats (dock ej alla). Jag vet hur man gör om man vill lösenordskydda en sida, men inte hur man gör när det gäller flera sidor. Kravet är att man ska logga in på en inloggningssida och sen kunna surfa runt på alla lösenordskyddade sidor utan att behöva logga in igen.

 

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.11-sep.org

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 sätt.

 

Det ena kräver tillgång till server fysiskt alltså inget du kan göra på webhotell.

 

Det är att du plockar bort IUSR_datornamn på de sidor som du vill lösenordsskydda. Nu måste man logga in i OS med en rikigt användare för att få se sidorn.

 

2. Är att man lagar användarna och lösenord i en databas. sedan när man loggar in så sätter man det idet som användaren har i databasen till session("UserID") och på alla sidor som du skall lösenordsskydda skriver du följande överst.

 

if session("UserID") = 0 then
response.redirect "ACCESS_DENIED.asp"
end if

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är att du plockar bort IUSR_datornamn på de sidor som du vill lösenordsskydda.

Hmmm, jag provade detta men det finns ingen IUSR_mittnamnpådatorn -användarnamn på den filen att ta bort. Var gör jag det ?

 

/TN - svara nu då ! Du fick en poäng...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Högerklicka på filen i IIS-konsolen, välj Properties, välj File Security (eller directory security om det är en hel katalog), Klicka på Edit, kryss bort Anonymous Access, kryssa i Basic Authentication.

Voila!

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antignen gör du som Magnus säger, eller så gör du som Magnus säger :)

 

IUSR_Datornamn hittar du om du går in i windows explorer och letar upp din fil, högerklickar på den och väljer security.

 

om du har XP, så måste du ta bort simple-security och de gör du under Tools->Folder OPtions->View i windows explorer.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Är att man lagar användarna och lösenord i en databas. sedan när man loggar in så sätter man det idet som användaren har i databasen till session("UserID")...

 

Hur sätter jag session("UserID") på en anvä?

 

Jag är nybörjade så jag har inte fattat allt än.

 

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...