Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylpasta till en boxed processor?


gdgd

Rekommendera Poster

Ja och Nej.

Det följer med en "tejp-kylpasta" som fyller funktionen som kylpasta. Men vill du ha ut mer av kylaren torkar du bort den medföljande pastan med nåt starkt medel och kladdar på lite Artic Silver...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från två P3 och en P4 är att när jag tog bort "tejpen" från Intels kylfläns och satte lite kylpasta (och det var inte Arctic Silver) på processorn så blev processorn 2 a 3 grader kallare. Arctic kanske ännu bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ngn som vet om kylpasta leder elektrisk ström utöver värme? Tänkte så att man inte tar för mkt så att det sökar och rinner på moderkortet...

 

//slacker

______________________________________________________________

...Everything is simple, it's just a matter of knowledge...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte så att man inte tar för mkt så att det sökar och rinner på moderkortet.

Jag är rätt bergsäker på att det inte är strömledande i sig - men poängen är ju att du inte ska ha det mellan kylarn och processorn utan.. bara mellan. ;)

Det ska inte vara ett lager kylpasta - utan bara så att det fyller eventuella ojämnheter på cpu-kärnan eller kylflänsen. Tar du så mycket att det rinner av processorn, då har du tagit på TOK för mycket!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boxade P4:or verkar inte ha tejp nuförtiden, utan något svart klet. Sägs att det är lite bättre än tejp i alla fall - skulle nog inte bry mig om att ta bort det, oberoende tester verkar visa att det inte är någon mätbar skillnad mellan olika kylpastor (inkl. arctic silver) - men kyltejp är förstås lite sämre på att leda värmen...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...passa på att ställa ytterliggare en fråga som egentligen står till grund för föregående fråga...

 

Jag har alltid haft för vana att sätta fläktar och kylflänsar på komponenter som verkat bli alldeles för varma (bränner sig på dem). Är det OK att göra det eller behöver vissa komponenter uppnå en viss temperatur för att jobba som bäst? (Undantag för kylfänsar och fläktar är termistorer)

 

Följdfråga...behöver komponeneter "köras in"? Man talar om att köra in CPU:n på en viss hastighet osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

Bytt ?

 

/TN--Pååls is the king of bread, Oye.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte på 'bränna in processorer' - låter mer som skrock än vetenskap? :)

 

Dom Tomas, variation is key.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga...behöver komponeneter "köras in"? Man talar om att köra in CPU:n på en viss hastighet osv
Mitt vattenkylningssystem behövdes köras in.. Känns det som. Eftersom temperaturen fortfarande klättrar lite neråt emellanåt. ;)

Eventuell inbränning skulle väl vara för att bränna bort den överflödiga kylpastan du kletat på. -hehe-

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...