Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Döda datorer


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Brainstorm tack,

Har just byggt ihop en maskin, rättare sagt 2.

Moderkort är ASUS A7N 266-VM och processor AMD Duron 1,3GHz.

Skruvar ihop allt som vanligt och provstartar. Helt dött - frånsett att fläktarna går igång då förståss. ;)

Nätagg startar, lampor tänds men inget pip och ingen bild på skärmen. Påminner lite om "bränd-processor-beteende". Hade det inte varit för ESD-matta, ESD-armband och TVÅ IDENTISKA MASKINER kunde man ju trott att något var trasigt. Men inte nu...

 

Någon som har tips om hur man skrämmer liv i dessa maskiner? Någon jumper? Hårda slag eller nåt annat? ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inget vettigt tips direkt, förrutom att du kan testa att byta plats på de olika delarna en och en i de båda datorerna, för att på så sätt felsöka den felaktiga modulen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite kinkigt med det där..

Moderkortet har ju integrerat nätverk, ljud och grafikkort. Strejkar mobot så funkar ju givetvis ingenting. Har testat att koppla ur minne, hdd, cd och floppy utan framgång. Har även provstartat utan chassi-knappar i för att utesluta eventuella reset-kortisar mm.

Är det någon envis liten brygga på mobot jag missat tro??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt märkligt att problemet uppstår på båda datorerna. Har du kontrollerat att du kopplat i allt rätt.

Är moderkortet jumper fritt? Om inte kolla så spänning, bus hastighet och multipel är korrekt.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jumprar finns det ju ett par stycken. Känns inte som ett dagsfärskt mobo ska behöva jumpras men jag tar ett kik. Ska se om jag kan tömma CMOS också så det inte är nåt trams där.

Hade åtminstone en burk funkat kunde man ju enkelt uteslutit något.. men inte då..

 

Återkommer - tack så länge..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator gick inte igång efter att jag installerat en ny CPU-fläkt, då moderkortet inte kände igen varvtalssignalen.

När jag tittade på moderkortets inbyggda LED-display, så visade den att datorn dog när minnet skulle testas, så ett tag trodde jag att jag på något sätt skadat dessa när jag bytte fläkt.

 

Att återställa CMOS hjälpte inte, utan jag var tvungen att koppla in den gamla fläkten, och stänga av säkerhetsfunktionen i BIOS, sedan byta till den nya.

 

Hur som helst, du kanske, om du inte redan kör med det, kan testa en "boxed" fläkt till CPUn?

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 22:16:17 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak du kan testa är att byta plats på minnet.

Om du använder båda platserna så plocka ut det ena minnet.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag misstänker cpu-fläkten lite eftersom den inte är "boxed", men jag tycker ändå att den borde komma längre i uppstarten.. Lite pip å tjut mm.

Letade efter dippen för att nolla CMOS... den fanns tydligt markerad i manualen men.. På moderkortet fanns den inte. Möjigtvis två lodplättar som saknade jumpermöjligheter.

Ingen annan som har ett ASUS A7N266-VM??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min (moderkort Abit TH7II) kom inte alls långt... En sekund, fläktarna började snurra, sedan stendog den... Inga pip, ingen skärmdata, nada...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade man testat lite till. Bytte cpu-fläkt (bara kontakt) utan framgång, flyttade minnet utan framgång... Börjar kännas hopplöst. :(

 

---

Powerled, reset mm är kikade (x5 typ)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för minne till burkarna?

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

En tanke kan ju vara att manualen är lite feltryckt. I något tidigare inlägg antyddes att jumper för CMOS fanns i manualen men inte på kortet, det kan inte vara så att reset och led har blivit feltryckta i manualen? eller står det tryckt på kortet, i så fall borde det ju stämma..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för minne till burkarna?

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 (AMD OK) Minne 184-P (för DDR-PC266mhz)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan inte vara så att reset och led har blivit feltryckta i manualen?
Jo, men vi eliminerade det fallet också genom att trycka igång datorn med atx-knappen å sen rycka loss samtliga LED, Switch-kontakter. Utan framgång...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om det ska gå eller inte, men kan man inte ta ur även minnesmodulerna samt alla IDE-sladdar och köra igång?

Ifall det skulle vara inkompibilitetsproblem där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte ta ur även minnesmodulerna samt alla IDE-sladdar och köra igång?

 

Been there - done that..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat BSEL0, BSEL1 så att de verkligen står på deafult. För där verkar som om det är ett feltryck i manulanen.

Altså BSEL0 1-2, BSEL1 1-2

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-29 23:11:28 av Björken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eForum bjuder på grymt skönt stöd i sånna här situationer. :)

 

Allt tyder på att manualen är feltryckt. Började misstänka detta när jag kikade på defaul-inställningarna, och jämförde med de skissar som fanns. Detta kan nog också bekräftas av det lite vågade försöket att montera en AMD 2000+ på moderkortet. Startade klockrent.

 

Så vad kan man misstänka, två st numera något mindre värdefulla duron-prollar (läs brända) eller bara en startstrejkande kombination då bussen står fel?

Om manualen var feltryckt, är även kortet felbryggat då?

 

I vilket fall lär det bli en garanti-fråga om det är något som inte fungerar. Testerna är nu avslutade för kvällen.

 

Länken hänvisade till en tråd som lika gärna kunde varit skriven av mig, ytterligare en kille med 2 identiska maskiner... :)

 

God natt eForum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi slår spiken i kistan på denna tråden tycker jag. Om processorerna är brända eller ej kaaanske jag återkommer om. I vilket fall kom ett pdf-dokument ifrån leverantören idag - efter vårt påpekande om datorerna.

 

http://hem.hldns.com/filer/ie1014_a7n266-vm.pdf

 

Vilken miss Asus, vilken miss...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ojsan - hade inte spikat ordentligt här ser jag..

Båda prollrarna lever fint... :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...