Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mönster och störningar på skärmen


MotoCity

Rekommendera Poster

Jag tror jag har problem med min skärm (compaq S920. Först trodde jag det var grafikkortet. När jag spelar 3d baserade spel speciellt där man använder openGL så syns det tydligt streck i skärmen som om den inte riktigt hänger med när man rör sig fort. Och när spelen laddar eller bildskärmen är mörk syns mönster i från alla fyra hörn, som halvmånar större och större som sträcker sig mot mitten av skärmen (möstrena syns alltid men syns tydligare om skärmen är mörk). Jag har ett skräddarsytt paket och jag har flera gånger uppdaterar drivrutinerna till grefikkortet. Jag ska även prova med en annan skärm. Är det någon som kan säga mig vad felet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar dig rätt så är det Moiré du råkat ut för. Du får helt enkelt gå in i skärmens inställningar och leta efter Moiré inställningarna, det brukar finnas.

 

Du använder alltså knapparna på skärmens front för att komma in i och ändra inställningarna.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de tydliga strecken kanske du menar fenomenet 'tearing' som uppstår när grafikkortet inte uppdaterar bilden i takt med skärmen, utan oftare eller mer sällan. Aktivera VSYNC i drivrutinerna till grafikkortet för OpenGL respektive Direct3D. För att det ska fungera måste förstås din dator och grafikkort kunna prestera så många frames per second (fps) i det aktuella spelet som skärmens svepfrekvens ligger på (normalt 60,75, 85 eller 100)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett geforce 200 Ti, i inställningarna har jag vertikalsynk normalt på under OpenGL, under d3d kunde ja inte välja VSYNC inställningar. Jag har testat att pilla med "Moiré" men inget hände. Jag kör 75 hz på skärmen och har provat 60 hz utan skillnad??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ställa in skärmen mha av detta program som spottar ur sig mönster och färger som kan hjälpa att se eventuella defekter.

 

Som skrivet i ett tidigare inlägg av mig så har jag själv svårt att hitta programmet, eller liknande program, vid sökning på internet. Om någon nu har större lycka än mig så kan den väl posta en länk här.

 

Länken nedan går till det utrymme Telia givit mig, och det är nog ingen bra idé att utnyttja det utrymmet som filserver..

Men tillsvidare hittar du programmet här:

 

http://w1.876.telia.com/~u87618716/Nokia.zip

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-31 16:08:01 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...