Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga recordset


m a r c u s

Rekommendera Poster

Vill skapa någon form av statistik av data mellan två datum. Jag plockar lätt ut dessa poster från databasen. Skulle jag inte senare kunna ställa flera frågor till mitt recordset? Det är väl dumt att ställa alla frågot till hela databasen eftersom hela tiden är samma poster som berörs.

 

Dvs kan jag köra frågor på ett redan skapat recordset och isf hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör över ditt recordset som en klientbaserat så kan du använda funktionen .filter för att filtrerar ut mer data därifrån (typ som WHERE).

 

Tror dock inte att du kan köra en SQL fråga direkt emot ditt recordset. Fast jag har aldrig försökt och det vore smart om man kunde...

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90% av gångerna som jag sett folk vilja göra detta så behöver de inte ställa en massa frågor.

Oftast kan det ordnas med en fråga, som exempel:

SELECT 
  Name AS Spelare
  ,NrPlayed AS Matcher
  ,SUM(score) AS Total
  ,AVG(score) AS Snitt
  ,MAX(score) AS Max
  ,MIN(score) AS Min
  ,CONVERT(VARCHAR, ROUND(NrWon/NrPlayed, 2))+'%' AS VinstProcent
FROM
  Spelare, Matcher[...]

 

Så börja med att ta en titt på vad du vill ha ut från databasen.

 

/David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med David.

I värsta fall kan du selektera ut datat och lägga det i en temporär tabell, för att sedan ställa frågor till den.

 

Denna teknik används ofta för stora system där man vill presentera datat i t.ex OLAP-kuber. Då kör man över det intressanta data till en helt annan server på natten. Sedan kan användarna sitta och köra tunga rapporter utan att belasta systemet.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det här är ett fall bland de tio procenten. Jag vill både använda aggregations-funktioner samt visa lagrad data på olika sätt. Däremot är inte datamängden så fantastiskt stor så det är nog inga större problem egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...