Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pingverktyg


Christian Wallin

Rekommendera Poster

Christian Wallin

Hej, sitter och letar efter ett bra pingverktyg på download.com... hittar dock inget klockrent program så jag tänkte att folket på Eforum har säkert någe bra tips!

 

Det jag är ute efter är ett program som gör konstanta (max 1 sek mellan varje) pingar till en eller flera IP-adresser och loggar resultatet till textfil eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... (i nt)

ping <host> -t > pinglog.txt ? :)

 

Fast det är juh inte så flexibelt förstås... ingen rolloverloggfil exempelvis.. :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill åstadkomma? Ett system för att kontrollera om vissa datorer är uppe? Om så är fallet finns det ju program för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du använder dig av sitescope kan du faktiskt konfigurera den att kolla att en specifik tjänst är igång.

 

Detta kan ju vara användbart då en pingrequest kan fungera även om någon viktig tjänst i sig har lagt av. Exempelvis om du vill kolla att din webbserver är vid liv så är det ju rätt värdelöst att pinga den med jämna mellanrum.

Det kan ju vara så att den har blåskärmat och ping är det enda som funkar, alt att webbtjänsten har stoppat.

 

I ovanstående fall kommer ju pingen inte visa att det är något som är fel.

 

Men om du då har konfat tex sitescope att kolla din webbtjänst så kommer du få alarm om servern slutar svara på port 80. Dessutom kan du konfigurera massa andra bra saker i sitescope, som jag inte tänker gå in på här.

 

Och avslutningsvis, om det bara är en ping monitor du är ute efter så funkar det i sitescope oxå.

 

Gondor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du väl göra ett litet batscript istället som dumpar kör date /t och time /t tillsammans med 1 ping, åså loopar detta forever ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Hej och tack för tipsen!

 

Nej jag är inte ute efter ett progg som kollar httpanrop/diskutnyttjande osv, utan endast "pure ping"

 

Scenario, kund ringer och säger: "Det går segt" (den meningen gillar vi väl alla). Som första steg i felsökning vore det smutt med ett litet progg som man matar in IPn i och sedan börjar pinga. Progget ska logga alla pingar med timestamp. Alla progg jag testat verkar ha 1 minut som minsta intervall och det duger inte....

 

Tror nästan jag går på Weylands idé, batch programering kan va riktigt kul :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...